Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pozyskiwanie obszarów pod użytki rolne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
1) wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia sposoby pozyskiwania obszarów pod użytki rolne,
określa, jakie tereny najczęściej są przekształcane w użytki rolne,
ocenia wady i zalety pozyskiwania obszarów pod użytki rolne w różnych miejscach na świecie.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, drzewo decyzyjne, metody operatywne (m.in. praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym, z mapą)
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca zbiorowa na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał
Materiały pomocnicze
Bański J., Rolnicze użytkowanie ziemi, [w:] Atlas Rolnictwa Polski, J. Bański (red.), IGiPZ PAN, Warszawa 2010, s. 47–54. Dostępne w internecie: igipz.pan.pl (dostęp 8.06.2021).
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003.
Sajnóg N., Wójcik J., Możliwości zagospodarowania gruntów marginalnych i nieużytków gruntowych w scalaniu gruntów, „Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich” 2013, nr 2, t. 2, s. 155–166.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Pogadanka w interakcji z uczniami: czy na kuli ziemskiej mamy dużo użytków rolnych? czy wystarcza ich do wyżywienia ludności? czy należy zwiększać areał tych użytków?
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i jej cele.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się ze schematem Światowe użytkowanie terenów zawartym w części „Przeczytaj” i dokonują podziału użytków rolnych.
Uczniowie w parach analizują mapy z tej części e‑materiału. Następnie przedstawiają wnioski płynące z porównania map – ich zadaniem jest opisanie zmian zachodzących w strukturze użytków rolnych na przestrzeni lat.
Pogadanka na forum klasy na temat przyczyn zmian użytkowania gruntów.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie szczególnej uwagi na sposoby pozyskiwania obszarów pod użytki rolne.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda z nich ma opracować drzewo decyzyjne do problemu: „Najlepsze sposoby pozyskiwania obszarów pod użytki rolne”.
Korzystając z dostępnych źródeł, uczniowie opracowują warianty rozwiązania problemu, przedstawiają pozytywne i negatywne skutki każdego z rozwiązań, wyciągają wnioski (podejmują decyzję o najlepszych sposobach pozyskiwania obszarów pod użytki rolne, odrzucają te, które najbardziej szkodzą środowisku – oceniają wady i zalety rozmaitych sposobów pozyskiwania obszarów pod użytki rolne na świecie).
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują swoje drzewa decyzyjne.
Po wszystkich prezentacjach możliwa dyskusja na temat wniosków wynikających z pracy uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji – mówią, co im się najbardziej podobało, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Przedstaw możliwości zwiększenia areału użytków rolnych w swoim regionie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany we wstępie do lekcji dotyczącej rolnictwa w Polsce (zakres podstawowy: XV. 7). Może znaleźć zastosowanie na lekcji dotyczącej konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 3). Może także zostać wykorzystany przez ucznia do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy.