Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Wyzwania stojące przed polityką ludnościową

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

1) podaje przykłady i wyjaśnia uwarunkowania pionowej i poziomej ruchliwości społecznej;

9) charakteryzuje specyfikę procesów migracyjnych do Europy i wewnątrz Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zdefiniuje pojęcie polityki ludnościowej;

  • przeanalizuje problemy współczesnej polityki ludnościowej;

  • oceni problem starzenia się społeczeństwa w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • dyskusja;

  • quiz.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli związaną z pojęciem „polityka ludnościowa”.

Faza realizacyjna

1. Stworzenie definicji polityki ludnościowej – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję polityki ludnościowej i zapisują ją na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące nad nią dalej. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

3. Pary uczniów zapoznają się z danymi zawartymi na mapach. Następnie wykonują ćwiczenie nr 1 do multimedium oraz omawiają problemy związane ze starzeniem się społeczeństwa w Polsce. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

4. Dyskusja, w czasie której uczniowie zastanawiają się, czy problem starzenia się społeczeństwa polskiego jest tendencją trwałą, czy też można ją odwrócić. Na koniec wybrana osoba przedstawia wnioski, po czym uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 do multimedium

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

2. Wybrana osoba podsumowuje lekcję ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Dane GUS dotyczące stanu ludności w Polsce i procesów migracyjnych, stat.gov.pl.

Stephen Castles, Mark J. Miller, Migracje we współczesnym świecie, tłum. Anna Gąsior‑Niemiec, Warszawa 2011.

Rządowa Rada Ludnościowa, Założenia polityki ludnościowej w Polsce, ipiss.com.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie danych zawartych na mapach uczniowie mogą przygotować prezentację dotyczącą problemów demograficznych w Polsce.