1
Pokaż ćwiczenia:
RzqGe0Skp8rbH1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Tzw. podwójne starzenie się to… Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo szybki wzrost w populacji osób starszych liczby jednostek najstarszych, mających 80 i więcej lat., 2. zwiększona liczba codziennych obowiązków wśród dzieci., 3. efekt żywności genetycznie modyfikowanej, która wpływa na przyspieszenie procesu starzenia., 4. starzenie się w obrębie fizycznym, a także w zakresie przydatności społecznej.
R17N4J6dEiacL1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, w których krajach widoczny jest brak prostej zastępowalności pokoleń. Możliwe odpowiedzi: 1. we Francji, 2. w Irlandii, 3. w Niemczech, 4. w Polsce
Re3LR5KLmHHzJ1
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Polityka rodzinna zajmuje się m.in. propagowaniem wyższej dzietności w społeczeństwie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Depopulacja to niska dzietność współwystępująca z nikłym napływem, a nawet odpływem ludności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozrost populacji seniorów prowadzi do swoistej deprecjacji okresu życia, jakim jest młodość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wielu krajach europejskich deklarowana przez młodych ludzi idealna liczba dzieci to statystycznie jedno dziecko. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Artur Dragan Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki

Wydłużenie życia ludności najstarszej przyspiesza zjawisko starzenia się społeczeństwa, natomiast wzrost wskaźnika przeżywalności noworodków działa na nie hamująco. Od ponad 20 lat obserwujemy tymczasem w Polsce spadek liczby urodzeń, który prowadzi do zmniejszenia udziału najmłodszych grup wiekowych, proporcjonalnego wzrostu udziału roczników najstarszych, a tym samym do podwyższenia średniego wieku ludności.

skutki Źródło: Artur Dragan, Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki, „Opracowania tematyczne” 2011, t. OT-601.
R5zfyxTfS1Hk8
Wyjaśnij, jaki wpływ na starzenie się społeczeństwa ma tzw. natężenie urodzeń. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z wykresem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

RDNM7dH0f2map
Wykres kolumnowy z danymi w procentach. Preferowana i rzeczywista liczba dziedzi. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • ile: Żadnego
    • preferowana liczba dzieci: 3
    • rzeczywista liczba dzieci: 27
  • 2. zestaw danych:
    • ile: Jedno
    • preferowana liczba dzieci: 7
    • rzeczywista liczba dzieci: 20
  • 3. zestaw danych:
    • ile: Dwoje
    • preferowana liczba dzieci: 49
    • rzeczywista liczba dzieci: 31
  • 4. zestaw danych:
    • ile: Troje
    • preferowana liczba dzieci: 26
    • rzeczywista liczba dzieci: 13
  • 5. zestaw danych:
    • ile: Czworo
    • preferowana liczba dzieci: 6
    • rzeczywista liczba dzieci: 6
  • 6. zestaw danych:
    • ile: Pięcioro i więcej
    • preferowana liczba dzieci: 4
    • rzeczywista liczba dzieci: 4
  • 7. zestaw danych:
    • ile: Tyle, ile się zdarzy
    • preferowana liczba dzieci: 3
    • rzeczywista liczba dzieci: 0
  • 8. zestaw danych:
    • ile: Trudno powiedzieć
    • preferowana liczba dzieci: 2
    • rzeczywista liczba dzieci: 0
Preferowana i rzeczywista liczba dzieci według procentu ankietowanych, którzy odpowiedzieli na pytania: Niezależnie od tego, jaki jest Pana(i) stan cywilny, w jakim jest Pan(i) wieku, a także czy ma Pan(i) dzieci czy też nie, proszę powiedzieć - ile dzieci chciał(a)by Pan(i) mieć w swoim życiu? oraz Ile dzieci faktycznie Pan(i) ma?. Oprac. na podst.: CBOS, Rodzina – jej współczesne rozumieniem i znaczenie, „Komunikat z badań” BS/33/2013, cbos.pl [dostęp: 29.12.2020 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwbnpG6YGawd6
Wyjaśnij, czy w przypadku realizacji preferencji respondentów odnośnie ilości posiadanych dzieci można byłoby spodziewać się poprawy w kwestii zjawiska tzw. zstępowalności pokoleń. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Zapoznaj się z opisem mapy, a następnie wykonaj ćwiczenie.

RxwXKvbmov2Oo
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
R7TsABbrXfpT4
Wyjaśnij, czy urbanizacja ma wpływ na wewnętrzne migracje w Polsce. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Stephen Castles, Mark J. Miller Migracje we współczesnym świecie

Brytyjska historia podboju Walii, Szkocji i Irlandii oraz radzenia sobie z religijnym zróżnicowaniem doprowadziła do politycznie zintegrowanego państwa, które akceptowało różnicę. Wielka Brytania wymagała politycznej lojalności; tożsamość grupowa danej grupy mogła być walijska czy szkocka, protestancka lub katolicka. We Francji rewolucja 1789 r. ustanowiła zasady równości i praw człowieka, które odrzucały grupową tożsamość kulturową i dążyły do zintegrowania jednostek jako równych podmiotów politycznych. Jednak zarówno w przypadku Wielkiej Brytanii, jak i w przypadku Francji naród powstał za sprawą ekspansji państwa – przynależność polityczna pojawiła się przed tożsamością narodową. Inaczej było w Niemczech, które nim stały się zjednoczonym państwem – dopiero w 1871 r. – były już narodem. Doprowadziło to do pewnej formy etnicznej czy ludowej przynależności, która nie dopuszczała włączania mniejszości jako obywateli. Z kolei społeczeństwa białych osadników w Nowym Świecie zostały zbudowane przez wywłaszczenie ludów rdzennych i imigrację z Europy. Włączanie imigrantów jako obywateli było częścią ich mitów narodowych. W wyniku tego powstały modele asymilacji, takie jak amerykański „tygiel”. Oczywiście uważano, że asymilować mogą się wyłącznie biali. Przepisy imigracyjne w Australii, Nowej Zelandii, Kanadzie i USA były selektywne ze względu na rasę.

1 Źródło: Stephen Castles, Mark J. Miller, Migracje we współczesnym świecie, tłum. Anna Gąsior-Niemiec, Warszawa 2011, s. 301.
RqjdhBlV4XK2Q
Wskaż wpływ opisanego w tekście kształtowania się narodów na politykę państw wobec imigrantów. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Andrzej Lubowski Świat 2024. Czy Zachód musi przegrać?

Według mnie rejestr podstawowych słabości Europy wygląda następująco:

1. System świadczeń społecznych jest rozdęty poza granice możliwości finansowych. Trendy demograficzne – szybkie starzenie się kontynentu – będą to zagrożenie potęgować.
2. Nakłada się na to nadmierna biurokracja i niska skłonność do innowacji, co będzie osłabiało zdolność Europy do konkurowania na rynkach światowych.
3. Brakuje polityki w kwestii imigracji. Co więcej, względy poprawności politycznej uniemożliwiają debatę w tej dziedzinie.
4. Kontynent nie jest w stanie sam się bronić, gdyby zaszła taka potrzeba, i wykazuje coraz mniejszą gotowość do ponoszenia kosztów wspólnej obrony.
5. Europa jest nadmiernie uzależniona od importu energii z Rosji.
6. Mechanizm integracji gospodarczej jest niesprawny i brakuje w nim narzędzi dyscyplinowania suwerennych krajów.

2 Źródło: Andrzej Lubowski, Świat 2024. Czy Zachód musi przegrać?, Kraków 2003, s. 75.
R4U92xA1JBtDM
1. Podaj numery punktów powyższego tekstu, które odnoszą się do polityki ludnościowej. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, na czym polegają wskazane w nich problemy. (Uzupełnij).