Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie wpływu różnych czynników (stężenia (ciśnienia) substratów, temperatury, obecności katalizatora i stopnia rozdrobnienia substratów) na szybkość reakcji.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

2) przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia.

Zakres rozszerzony

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

2) przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie szybkości reakcji chemicznej;

  • projektuje doświadczenie pokazujące wpływ stężenia na szybkość reakcji;

  • projektuje doświadczenie pokazujące wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznych;

  • projektuje doświadczenie pokazujące wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznych;

  • projektuje doświadczenie pokazujące wpływ katalizatora na szybkość reakcji.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • eksperyment/wirtualne laboratorium;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jak można zbadać szybkość reakcji chemicznej? Jaki wpływ na szybkość reakcji mają różne czynniki takie jak: stężenie, temperatura, obecność katalizatora, stopień rozdrobnienia substratów?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia szybkości reakcji oraz wpływu czynników na wzrost szybkości reakcji.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment uczniowski: „Badanie zależności różnych czynników na szybkości reakcji chemicznej”. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje karty pracy oraz odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne celem przeprowadzenia eksperymentu (patrz wskazówki metodyczne). Każda grupa zadaniowa wykonuje inne doświadczenie. Po zapoznaniu się z instrukcją doświadczenia, uczniowie formułują pytanie badawcze, hipotezę oraz określają zmienne i zapisują w kartach pracy, po czym przystępują do wykonania eksperymentu. Nauczyciel monitoruje przebieg eksperymentu. Uczniowie swoje spostrzeżenia i wnioski zapisują w kartach pracy. Liderzy grup po wykonanej pracy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną podczas wypowiedzi uczniów i podsumowuje wykonanie eksperymentów.

  2. Uczniowie w parach analizują wirtualne laboratorium w medium bazowym i sprawdzają swoją wiedzę wykonując załączone ćwiczenia.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji chemicznej?

  • Czy potrafisz ocenić wpływ różnych czynników na szybkość reakcji?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Co było dla mnie łatwe ...

  • Co sprawiało mi trudność...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Przypomniałem/łam sobie, że ...

Praca domowa:

Nauczyciel zleca wykonanie pozostałych ćwiczeń w e‑materiale – „Sprawdź się” oraz zaprojektowanie i opisanie w zeszycie własnego doświadczenia, które potwierdzi, jak wpływa obecność katalizatora na szybkość reakcji chemicznej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.

Materiały pomocnicze:

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Wskazówki metodyczne do przeprowadzenia eksperymentu – nauczyciel przygotowuje: szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne wg informacji zawartych w ćwiczeniach: 6‑7-8, w e‑materiale w zakładce - sprawdź się. Nauczyciel przygotowuje na osobnych karteczkach sposób wykonania doświadczeń i podaje uczniom.

  3. Karta pracy ucznia:

R13iqkvJjOcIM

Plik PDF o rozmiarze 179.05 KB w języku polskim
  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji?

  • Czy potrafisz ocenić wpływ różnych czynników na szybkość reakcji chemicznej?