Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie wpływu różnych czynników (stężenia (ciśnienia) substratów, temperatury, obecności katalizatora i stopnia rozdrobnienia substratów) na szybkość reakcji.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
2) przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia.
Zakres rozszerzony
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
2) przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie szybkości reakcji chemicznej;
projektuje doświadczenie pokazujące wpływ stężenia na szybkość reakcji;
projektuje doświadczenie pokazujące wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznych;
projektuje doświadczenie pokazujące wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznych;
projektuje doświadczenie pokazujące wpływ katalizatora na szybkość reakcji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
eksperyment/wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jak można zbadać szybkość reakcji chemicznej? Jaki wpływ na szybkość reakcji mają różne czynniki takie jak: stężenie, temperatura, obecność katalizatora, stopień rozdrobnienia substratów?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia szybkości reakcji oraz wpływu czynników na wzrost szybkości reakcji.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski: „Badanie zależności różnych czynników na szybkości reakcji chemicznej”. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje karty pracy oraz odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne celem przeprowadzenia eksperymentu (patrz wskazówki metodyczne). Każda grupa zadaniowa wykonuje inne doświadczenie. Po zapoznaniu się z instrukcją doświadczenia, uczniowie formułują pytanie badawcze, hipotezę oraz określają zmienne i zapisują w kartach pracy, po czym przystępują do wykonania eksperymentu. Nauczyciel monitoruje przebieg eksperymentu. Uczniowie swoje spostrzeżenia i wnioski zapisują w kartach pracy. Liderzy grup po wykonanej pracy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną podczas wypowiedzi uczniów i podsumowuje wykonanie eksperymentów.
Uczniowie w parach analizują wirtualne laboratorium w medium bazowym i sprawdzają swoją wiedzę wykonując załączone ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji chemicznej?
Czy potrafisz ocenić wpływ różnych czynników na szybkość reakcji?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Co było dla mnie łatwe ...
Co sprawiało mi trudność...
Czego się nauczyłam/łem...
Przypomniałem/łam sobie, że ...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca wykonanie pozostałych ćwiczeń w e‑materiale – „Sprawdź się” oraz zaprojektowanie i opisanie w zeszycie własnego doświadczenia, które potwierdzi, jak wpływa obecność katalizatora na szybkość reakcji chemicznej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.
Materiały pomocnicze:
Karty charakterystyk substancji.
Wskazówki metodyczne do przeprowadzenia eksperymentu – nauczyciel przygotowuje: szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne wg informacji zawartych w ćwiczeniach: 6‑7-8, w e‑materiale w zakładce - sprawdź się. Nauczyciel przygotowuje na osobnych karteczkach sposób wykonania doświadczeń i podaje uczniom.
Karta pracy ucznia:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji?
Czy potrafisz ocenić wpływ różnych czynników na szybkość reakcji chemicznej?