Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RiXhbMxLjS8MR1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst wybierając prawidłowe określenie. Katalizator to substancja, która zmienia 1. naruszając, 2. przebieg reakcji chemicznej, 3. pozostając w stanie niezmienionym, 4. zmieniając swoją strukturę, 5. właściwości termodynamicznych, 6. nie naruszając, 1. naruszając, 2. przebieg reakcji chemicznej, 3. pozostając w stanie niezmienionym, 4. zmieniając swoją strukturę, 5. właściwości termodynamicznych, 6. nie naruszając stanu końcowej równowagi i 1. naruszając, 2. przebieg reakcji chemicznej, 3. pozostając w stanie niezmienionym, 4. zmieniając swoją strukturę, 5. właściwości termodynamicznych, 6. nie naruszając układu, 1. naruszając, 2. przebieg reakcji chemicznej, 3. pozostając w stanie niezmienionym, 4. zmieniając swoją strukturę, 5. właściwości termodynamicznych, 6. nie naruszając po zakończeniu reakcji.
RLryfD3aNhV761
Ćwiczenie 2
Wskaż czynniki, które wpływają na szybkość reakcji chemicznej. Możliwe odpowiedzi: 1. Temperatura, 2. Kolba reakcyjna, 3. Ciśnienie, 4. Obecność katalizatora, 5. Rozdrobnienie substratów, 6. Obecność katalizatora, 7. Stężenie reagentów
R6dikA6vY7SdV1
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawny wzór definiujący szybkość reakcji chemicznej. Możliwe odpowiedzi: 1. v=zmiana stężenia produktuprzedział czasu, 2. v=- zmiana stężenia produktu- przedział czasu, 3. v=- zmiana stężenia produktuzmiana stężenia substratu, 4. v=- zmiana stężenia produktuzmiana stężenia produktu
21
Ćwiczenie 4

Wytłumacz, co to jest katalizator oraz opisz jego wpływ na szybkość reakcji chemicznej.

ROEMlDxL5KtB6
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jak rozdrobnienie substancji wpływa na szybkość reakcji chemicznej.

R1L2qnSABjONX
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Szybkość reakcji chemicznej opisywana jest przez zmianę stężenia substratów lub zmianę stężenia produktów w jednostce czasu.

v=zmiana stężenia produktuprzedział czasu
v=- zmiana stężenia substratuprzedział czasu

Jednostką szybkości reakcji jest: moldm3·s.

Stężenie substratu w czasie półgodzinnej reakcji zmniejszyło się z 0,7 moldm3 do 0,07 moldm3. Oblicz średnią szybkość tej reakcji chemicznej.

RwbBdExzPXP1P
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RZMvfx8NEjIkS
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie, którego schemat zilustrowano poniższym rysunkiem:

Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie. Zapoznaj się z jego schematem.

RTBWOILR3nX6v
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Studenci zaobserwowali, że w probówce nr 1 gaz wydziela się intensywniej niż w probówce nr 2.

Na podstawie podanych informacji napisz, jaki czynnik i w jaki sposób wpłynął na szybkość reakcji.

RpaqezeK9OF1p
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Mając do dyspozycji: dwie probówki, rozcieńczony kwas siarkowy(VI), wstążki magnezowe, łaźnię lodową, łaźnię wodną grzejną, zaprojektuj doświadczenie ukazujące wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznej. Zapisz problem badawczy, hipotezę, podaj potrzebny sprzęt i odczynniki, instrukcję wykonania doświadczenia, obserwacje, wnioski oraz zapisz zachodzącą reakcję chemiczną.

RP7n5TndDHarz
Problem badawczy: Wpływ temperatury na szybkość reakcji chemicznej. Hipoteza: Temperatura ma wpływ na szybkość reakcji chemicznej. Sprzęt i odczynniki laboratoryjne (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).

Reakcja chemiczna:

R1FwhOLOfjNig
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R6GmINOH9n57h
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Mając do dyspozycji dwie szklane probówki, 10% kwas solny, pył cynkowy oraz granulki cynku, zaprojektuj doświadczenie ukazujące wpływ rozdrobnienia reagentów na szybkość reakcji chemicznej. Zapisz problem badawczy, hipotezę, podaj potrzebny sprzęt i odczynniki, instrukcję wykonania doświadczenia, obserwacje, wnioski oraz zapisz zachodzącą reakcję chemiczną.

R1bC8DGLNAV9M
Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).

Reakcja chemiczna:

R1FRiVeSsGZ1T
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RpyoTd11L1Vn8
(Uzupełnij).