Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Z jakich elementów składają się kryształy jonowe i jonowo‑kowalencyjne?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • porównuje budowę kryształów jonowych i jonowo‑kowalencyjnych;

  • ocenia, jaki typ kryształu tworzy dany związek chemiczny;

  • proponuje budowę kryształów jonowych i jonowo‑kowalencyjnych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • mapa myśli;

  • analiza teskstu źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania, zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Czym pod względem chemicznym różnią się kryształy cyrkonu i diamentu? Jaka jest  budowa ich sieci krystalicznych? Z jakich indywiduów chemicznych składają się diament i cyrkon?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć „kryształy jonowe” i „kryształy jonowo‑kowalencyjne”. Dwóch moderatorów zapisuje oba pojęcia na tablicy – mapa myśli. Uczniowie podają skojarzenia z tymi pojęciami, które są kolejno dopisywane do nich.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe:

  • I grupa – kryształy jonowe: budowa, przykłady, właściwości;

  • II grupa – kryształy jonowo‑kowalencyjne: budowa, przykłady, właściwości. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki, opracowuje swoje zagadnienie w oparciu o dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał. Uczniowie mogą posiłkować się też animacjami 3D zawartymi w e‑materiale. Po wykonaniu pracy, liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich. Pozostałe osoby z innych grup mogą uzupełniać wiadomości, włączając się do dyskusji.

  • Nauczyciel wspiera uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  1. Powrót do mapy myśli z fazy wstępnej i jej dopełnienie – uczniowie generują różne skojarzenia, a moderatorzy dopisują je do wskazanych pojęć. Uczniowie przepisują do zeszytu.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale, sprawdzając swoją wiedzę.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym charakteryzują się kryształy jonowe?

  • Czym różnią się kryształy jonowo‑kowalencyjne od kryształów jonowych?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się dziś nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi, aby uczniowie postarali się znaleźć w dostępnych źródłach informacji inne przykłady związków tworzących kryształy jonowe i kryształy jonowo‑kowalencyjne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Model 3D struktury krystalicznej kryształów jonowych i jonowo‑kowalencyjnych może być wykorzystany jako pomoc w omawianiu treści oraz podczas przygotowywania się do zajęć przez uczniów, a także podczas przygotowywania się do sprawdzianu. Może być również wykorzystany przy porównywaniu modeli innych kryształów.

Materiały pomocnicze:

  1. Arkusze papieru, mazaki, glutaki;

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym charakteryzują się kryształy jonowe?

  • Czym różnią się kryształy jonowo‑kowalencyjne od kryształów jonowych?