Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Granica Zofii Nałkowskiej – wprowadzenie w problematykę utworu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omówi problematykę początkowych fragmentów Granicy Zofii Nałkowskiej;

  • wyjaśni przyczyny i konsekwencje rozpoczęcia przez Zofię Nałkowską utworu od końca;

  • zanalizuje zależność sposobu postrzegania świata od miejsca, z którego się patrzy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel zapowiada element przyszłych zajęć. Wyjaśnia, że w powieści wielokrotnie pojawiają się stwierdzenia, że ważny jest osąd społeczny, jest się takim, jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my, a moralność jest wynikiem życia w społeczeństwie i poza społeczeństwem jej nie ma. Prosi uczniów o przygotowanie argumentów do dyskusji w tym temacie.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wraz z nimi ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Przeczytaj” i „Audiobook”.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1–2 z sekcji „Audiobook”, następnie porównują odpowiedzi z sąsiednią parą.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, nauczyciel komentuje.

  2. Zasadnicza część tej fazy lekcji ma formę dyskusji: jest się takim, jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my, a moralność jest wynikiem życia w społeczeństwie i poza społeczeństwem jej nie ma. Uczniowie, zachowując zasady kulturalnej dyskusji, rozpoczynają wymianę argumentów. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i czuwa nad tym, żeby prezentowane argumenty miały uzasadnienie w tekście powieści oraz w sytuacjach życiowych.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
    - O czym jest pierwszy rozdział Granicy Zofii Nałkowskiej?
    - Czym jest relatywizm moralny?
    - Na czym polega inwersja fabularna?

  2. Uczniowie wraz z nauczycielem krótko omawiają spełnienie kryteriów sukcesu zajęć.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 2 z sekcji multimedialnej: W prezentacji została sformułowana teza, że wszystko jest względne, a próba jakiejkolwiek oceny moralnej, zarówno zewnętrznej, przez otoczenie, „od strony […] ulicy”, jak i wewnętrznej, „od strony siebie”, zdaje się z góry skazana na porażkę. Czy zgadzasz się z tym stanowiskiem? Sformułuj dwa argumenty za lub przeciw.

Materiały pomocnicze:

  • Lucyna Marzec, Spór o „Granicę” Zofii Nałkowskiej, Poznań 2019.

  • Ewa Frąckowiak, O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1973, nr 1, t. 64

Wskazówki metodyczne

  • Materiał z sekcji multimedialnej uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowań do lekcji powtórkowej na temat Granicy Zofii Nałkowskiej.