Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Granica Zofii Nałkowskiej – wprowadzenie w problematykę utworu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi problematykę początkowych fragmentów Granicy Zofii Nałkowskiej;
wyjaśni przyczyny i konsekwencje rozpoczęcia przez Zofię Nałkowską utworu
od końca
;zanalizuje zależność sposobu postrzegania świata od miejsca, z którego się patrzy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zapowiada element przyszłych zajęć. Wyjaśnia, że w powieści wielokrotnie pojawiają się stwierdzenia, że ważny jest osąd społeczny,
jest się takim, jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my
, amoralność jest wynikiem życia w społeczeństwie i poza społeczeństwem jej nie ma
. Prosi uczniów o przygotowanie argumentów do dyskusji w tym temacie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wraz z nimi ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Przeczytaj” i „Audiobook”.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1–2 z sekcji „Audiobook”, następnie porównują odpowiedzi z sąsiednią parą.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, nauczyciel komentuje.
Zasadnicza część tej fazy lekcji ma formę dyskusji:
jest się takim, jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my
, amoralność jest wynikiem życia w społeczeństwie i poza społeczeństwem jej nie ma
. Uczniowie, zachowując zasady kulturalnej dyskusji, rozpoczynają wymianę argumentów. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i czuwa nad tym, żeby prezentowane argumenty miały uzasadnienie w tekście powieści oraz w sytuacjach życiowych.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
- O czym jest pierwszy rozdział Granicy Zofii Nałkowskiej?
- Czym jest relatywizm moralny?
- Na czym polega inwersja fabularna?Uczniowie wraz z nauczycielem krótko omawiają spełnienie kryteriów sukcesu zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z sekcji multimedialnej: W prezentacji została sformułowana teza, że wszystko jest względne, a próba jakiejkolwiek oceny moralnej, zarówno zewnętrznej, przez otoczenie, „od strony […] ulicy”, jak i wewnętrznej, „od strony siebie”, zdaje się z góry skazana na porażkę. Czy zgadzasz się z tym stanowiskiem? Sformułuj dwa argumenty za lub przeciw.
Materiały pomocnicze:
Lucyna Marzec, Spór o „Granicę” Zofii Nałkowskiej, Poznań 2019.
Ewa Frąckowiak, O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1973, nr 1, t. 64
Wskazówki metodyczne
Materiał z sekcji multimedialnej uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowań do lekcji powtórkowej na temat Granicy Zofii Nałkowskiej.