Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Utwory Zapolskiej i Moliera jako dramaty rodzinne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
na podstawie utworów i tekstów krytycznoliterackich określi, jak wyglądało życie rodzinne w domach Harpagona i Anieli Dulskiej;
porówna obydwa utwory pod kątem podobieństw i różnic w funkcjonowaniu rodziny;
dowie się, jak zmieniały się funkcje rodziny w kontekście przemian społeczno‑gospodarczych na przestrzeni wieków;
pozna podstawowe funkcje rodziny według współczesnych badaczy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie prowadzą dyskusję na temat rodziny: czym jest, jakie są jej charakterystyczne cechy, w jaki sposób pokazywana jest rodzina w literaturze i kulturze. Nauczyciel czuwa nad porządkiem dyskusji.
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o aspekcie rodziny w utworach Zapolskiej i Moliera. Prosi, by zaprezentowali co najmniej dwa fragmenty z Moralności pani Dulskiej oraz Skąpca pokazujące model rodziny opisany przez autorów (na podstawie dostępnych lektur online lub przyniesionych przez uczniów na zajęcia). Wykonują również ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Następnie w parach wypisują funkcje wypełniane przez rodzinę Harpagona i rodzinę Dulskiej. Porównują obie listy. Uzasadniają różnice między nimi w odniesieniu do warunków ekonomicznych i społeczno‑obyczajowych, w jakich żyły obie te rodziny.
Nauczyciel wskazuje ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” do wykonania przez uczniów (w zależności od czasu, który pozostał).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
W prezentacji w e‑materiale zaprezentowano dziewięć współcześnie definiowanych funkcji rodziny: prokreacyjną, seksualną, ekonomiczną, opiekuńczą, socjalizacyjną, emocjonalną, stratyfikacyjną, kontrolną oraz rekreacyjną. Przeanalizuj pod tym kątem obie rodziny przedstawione w dramatach Moliera i Zapolskiej i odpowiedz na pytanie: które z funkcji wymienionych w galerii były wypełniane przez:
Rodzinę Harpagona,
Rodzinę Dulskich,
a które nie? Uzasadnij swą odpowiedź, odnosząc się bezpośrednio do utworów.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Baluch, Rodzina w przebudowie, Kraków 2012.
Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak i E. Dybowska, Kraków 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.