Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kultura rycerska w czasach średniowiecza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
stworzy mapę myśli, w której zgromadzi słownictwo potrzebne do omówienia cech kultury rycerskiej;
opisze wartości i wzorce zachowania charakterystyczne dla rycerstwa;
opisze ceremoniał pasowania na rycerza;
zbierze argumenty i uzasadni, że ceremonia pasowania na rycerza miała charakter świecki, jak i religijny;
wyjaśni, na czym polegała rytualizacja sfer życia społecznego stanu rycerskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o skojarzenia ze słowem rycerz oraz kultura rycerska. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół tych haseł.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie zjawiska kultury rycerskiej w czasach średniowiecza. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
• Jaka jest geneza rycerstwa?
• Jakie są wartości istotne w kulturze rycerskiej?
• W czym przejawiała się rycerska duma?
• Jaki jest związek pojedynków z kulturą rycerską?Aby podsumować wiedzę dotyczącą kultury rycerskiej, uczniowie zapoznają się z filmem Pasowanie rycerskie. Następnie opisują ceremoniał pasowania na średniowiecznego rycerza.
Uczniowie dobierają się w pary i uzasadniają, że ceremonia pasowania na rycerza miała zarówno charakter świecki, jak i religijny.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie lekcji może stanowić dyskusja i dobór argumentów do stwierdzenia:
„Wszystkie sfery ich (rycerzy) życia społecznego są ściśle regulowane i poddane skrajnej rytualizacji”.
Praca domowa:
Zadanie domowe z e‑materiału: Opisz obraz angielskiego malarza Edmunda Leightona zatytułowany God Speed (Szczęść, Boże). Omów kompozycję i kolorystykę płótna, przeanalizuj poszczególne motywy. Zwróć uwagę na scenerię, w której rozgrywa się wydarzenie.
Materiały pomocnicze:
Jacques Le Goff, W kręgu codzienności. Człowiek średniowiecza, tłum. M. Radożycka‑Paoletti, Warszawa 2000.
Aron Guriewicz, Jednostka w dziejach Europy (Średniowiecze), przeł. Z. Dobrzyniecki, Gdańsk‑Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.