Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak czytać wykresy i schematy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, dyskusja |
Formy zajęć: | praca w grupach oraz całego zespołu |
Środki dydaktyczne: | wykorzystanie multimedium z tego e‑materiału oraz (w miarę możliwości) wykonanie autentycznego pomiaru zgodnie z przeanalizowanym schematem oraz weryfikacja uzyskanych wyników |
Materiały pomocnicze: | materiały z Internetu: przykładowe schematy i wykresy |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie nauczyciela z wykorzystaniem wykresu z pierwszej części tego e‑materiału. Dyskusja powinna pokazać, że wykres kryje w sobie więcej informacji niż tekst. | |
Faza realizacyjna: | |
Praca z grafiką interaktywną. Uczniowie wykonują kolejne polecenia: zapoznają się z opisem wykresu bez pokazania schematu układu pomiarowego, potem analizują schemat układu i zapoznają się z przebiegiem pomiaru, następnie wskazują na wykresie wyniki pomiarów, otrzymane w kolejnych krokach. Nauczyciel stymuluje dyskusję uczniów, którzy sami stopniowo odkrywają własności światła jako strumienia fotonów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uświadomienie uczniom, że schemat i wykres stanowią niezwykle cenne źródło informacji, którą trudno, a czasami nawet niemożliwe, jest przekazać w postaci tekstu. Trzeba tylko umieć te informacje odczytać. | |
Praca domowa: | |
Wyszukać jakiś schemat lub wykres i opisać odczytaną z niego treść. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane jako podstawa do wykonania doświadczenia dotyczącego badania efektu fotoelektrycznego. |