Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak czytać wykresy i schematy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przedstawia zasady konstrukcji różnego typu wykresów i sposoby zapisu na nich informacji;

  2. analizuje treść wykresu, zaczynając od wielkości umieszczonych na osiach, poprzez punkty doświadczalne i krzywe teoretyczne oraz dodatkowe informacje pomocnicze;

  3. wyjaśnia, w jakich celach stosuje się schematy, jakie informacje na nich się umieszcza i jak dotrzeć do poszukiwanej informacji;

  4. wiąże treść zawartą na schemacie układu pomiarowego z wynikami pomiarów wykonanych z pomocą tego układu.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny, dyskusja

Formy zajęć:

praca w grupach oraz całego zespołu

Środki dydaktyczne:

wykorzystanie multimedium z tego e‑materiału oraz (w miarę możliwości) wykonanie autentycznego pomiaru zgodnie z przeanalizowanym schematem oraz weryfikacja uzyskanych wyników

Materiały pomocnicze:

materiały z Internetu: przykładowe schematy i wykresy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie nauczyciela z wykorzystaniem wykresu z pierwszej części tego e‑materiału. Dyskusja powinna pokazać, że wykres kryje w sobie więcej informacji niż tekst.

Faza realizacyjna:

Praca z grafiką interaktywną. Uczniowie wykonują kolejne polecenia: zapoznają się z opisem wykresu bez pokazania schematu układu pomiarowego, potem analizują schemat układu i zapoznają się z przebiegiem pomiaru, następnie wskazują na wykresie wyniki pomiarów, otrzymane w kolejnych krokach. Nauczyciel stymuluje dyskusję uczniów, którzy sami stopniowo odkrywają własności światła jako strumienia fotonów.

Faza podsumowująca:

Uświadomienie uczniom, że schemat i wykres stanowią niezwykle cenne źródło informacji, którą trudno, a czasami nawet niemożliwe, jest przekazać w postaci tekstu. Trzeba tylko umieć te informacje odczytać.

Praca domowa:

Wyszukać jakiś schemat lub wykres i opisać odczytaną z niego treść.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane jako podstawa do wykonania doświadczenia dotyczącego badania efektu fotoelektrycznego.