Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poniższy wykres dotyczy trzech pierwszych zadań.

RpbqEbfGubvGv
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RQ3u95aowWpqv
Czy coś się zmieni w położeniu krzywych na wykresie z naszego Multimedium i przedstawionego powyżej, jeśli w pomiarze użyjemy fotoelementu z innym materiałem katody? Jeśli: Możliwe odpowiedzi: 1. nie zmieni się – to dlaczego, jeśli, 2. zmieni się - to co się zmieni?
1
Ćwiczenie 2
RE21e3YviSov1
Czy coś się zmieni na wykresie, jeśli zwiększymy napięcie dostarczane przez ogniwo zasilające. Jeśli: Możliwe odpowiedzi: 1. nie zmieni się – to dlaczego, jeśli, 2. zmieni się – to co się zmieni?
1
Ćwiczenie 3
R1SSTBL4JKTpx
Kontynuujemy tematykę z Multimedium. Czego można oczekiwać przy zmianie „barwy” światła na podczerwień i nadfiolet. Jeśli: Możliwe odpowiedzi: 1. nic się nie zmieni – to dlaczego, jeśli, 2. zmieni się – to co się zmieni?
2
Ćwiczenie 4
RZpMHcswgcRmJ
Źródło: A. Staranowicz, rozprawa doktorska, licencja: CC BY 4.0.
R47JLKIRiRjc7
Na Rys. b) widać trzy wyraźne zgrupowania cząstek (piki) odpowiadające trzem izotopom wodoru. Twoim zadaniem jest wyznaczenie ile razy więcej cząstek jest w najwyższym piku w stosunku do średniego i najniższego. Jak to zrobić? Możliwe odpowiedzi: 1. obliczyć stosunki wysokości tych pików,, 2. obliczyć stosunki współrzędnych na osi poziomej,, 3. obliczyć stosunki powierzchni odpowiadających poszczególnym pikom.
RaVpI214eAOi1
Na Rys. b) widać trzy wyraźne zgrupowania cząstek (piki) odpowiadające trzem izotopom wodoru. Twoim zadaniem jest wyznaczenie ile razy więcej cząstek jest w najwyższym piku w stosunku do średniego i najniższego. Jak to zrobić? Możliwe odpowiedzi: 1. obliczyć stosunki wysokości tych pików,, 2. obliczyć stosunki współrzędnych na osi poziomej,, 3. obliczyć stosunki powierzchni odpowiadających poszczególnym pikom.

Rysunek dotyczy zadań 5 i 6:

RqkxSr3ywc8wo
Źródło: CERN, licencja: CC BY 4.0.
21
Ćwiczenie 5

Na rysunku powyżej widzisz, że akceleratory przyspieszające cząstki do coraz wyższych energii mają coraz większą średnicę. Dlaczego?

Z opisu rysunku znajdującego się powyżej wynika, że akceleratory przyspieszające cząstki do coraz wyższych energii mają coraz większą średnicę. Dlaczego?

uzupełnij treść
R1HWb9K0rIlPv1
Ćwiczenie 6
Kontynuujemy tematykę zadania 5. Na rysunku widzisz, że cząstki z akceleratora PS kierowane są nie tylko do SPS, który ma większą średnicę, ale też do innego, AD, którego średnica jest mniejsza. Jaka może być rola tego urządzenia? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.

Podpowiedź
AD – to Antiproton Decelerator, którego zadaniem jest spowolnić antyprotony w celu badania ich własności, np. wytworzyć atomy antymaterii.
Możliwe odpowiedzi: 1. AD nie jest akceleratorem, 2. W AD cząstki nie są przyspieszane, 3. W AD cząstki są przyspieszane, 4. AD nie jest deceleratorem
R1L0c4c31LfwX
Ćwiczenie 6
Kontynuujemy tematykę zadania 5. Na rysunku widzisz, że cząstki z akceleratora PS kierowane są nie tylko do SPS, który ma większą średnicę, ale też do innego, AD, którego średnica jest mniejsza. Jaka może być rola tego urządzenia? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.

Podpowiedź
AD – to Antiproton Decelerator, którego zadaniem jest spowolnić antyprotony w celu badania ich własności, np. wytworzyć atomy antymaterii.
Możliwe odpowiedzi: 1. AD nie jest akceleratorem, 2. W AD cząstki nie są przyspieszane, 3. W AD cząstki są przyspieszane, 4. AD nie jest deceleratorem
RBHxoPixswRtK2
Ćwiczenie 7
Na podstawie opisu trasy cząstek elementarnych zamieszczonego w części „Przeczytaj” wstaw podpisy we właściwe miejsca schematu.
Źródło: CERN, licencja: CC BY 4.0.
R1cxt8FXRK0l5
Ćwiczenie 7
W rozdziale Przeczytaj opisano strukturę systemu akceleratorów Europejskiego Laboratorium CERN znajdującego się w pobliżu Genewy. Zaznacz, które z wymienionych określeń stanowią jego elementy: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
3
Ćwiczenie 8
RWG2eJcSXLvTy
Kształt jakiej krzywej ma wykres zależności drogi od czasu w swobodnym spadaniu ciał. Możliwe odpowiedzi: 1. linii prostej,, 2. sinusoidy,, 3. paraboli,, 4. elipsy.
31
Ćwiczenie 9

Kontynuujemy tematykę poprzedniego zadania. Jaki będzie wykres zależności prędkości od czasu w przypadku spadku spadochroniarza przed i po otwarciu spadochronu?

uzupełnij treść