Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Zgromadzenie Narodowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje kompetencje Zgromadzenia Narodowego;

  • wyjaśnia różnice między Zgromadzeniem Narodowym a wspólnym posiedzeniem sejmu i senatu;

  • przedstawia funkcjonowanie Zgromadzenia Narodowego w ujęciu historycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • debata oksfordzka;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza tekstu literackiego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią artykułu w sekcji „Wprowadzenie”.

2. Dyskusja: Kto miał rację w sporze? (celem dyskusji jest wprowadzenie i zaciekawienie uczniów, a nie ustalenie jednoznacznej odpowiedzi – to będzie przedmiotem lekcji).

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z animacją nt. Zgromadzenia Narodowego i wynotowują wszystkie jego kompetencje. Chętne/wybrane osoby przedstawiają, co zanotowały.

2. Powrót do dyskusji z początku lekcji:

  • Czy możliwe było zwołanie Zgromadzenia Narodowego w opisywanym przypadku?

  • Czy istniało alternatywne rozwiązanie, które mogłoby pogodzić obie strony sporu?

3. Nauczyciel wyświetla film z ćwiczenia interaktywnego 7 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje rozwiązania ćwiczenia.

4. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.

5. Debata oksfordzka: Zgromadzenie Narodowe jest organem zbędnym i należałoby je zlikwidować.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Rozważ propozycję uchwalenia stałego regulaminu Zgromadzenia Narodowego. Wskaż, jakie argumenty przemawiają za tym, że jest to potrzebne, oraz jakie negatywne konsekwencje mogłoby mieć takie rozwiązanie.

Materiały pomocnicze:

Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie zwołania Zgromadzenia Narodowego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, prawo.sejm.gov.pl.

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, prawo.sejm.gov.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921 roku, prawo.sejm.gov.pl.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Zgromadzenie Narodowe w 150. rocznicę urodzin Marszałka Piłsudskiego, youtube.com, 2018.

Ewelina Gierach, Zgromadzenie narodowe – wybrane zagadnienia, orka.sejm.gov.pl, 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może posłużyć do przygotowania się do lekcji powtórkowej.