Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zgromadzenie Narodowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje kompetencje Zgromadzenia Narodowego;
wyjaśnia różnice między Zgromadzeniem Narodowym a wspólnym posiedzeniem sejmu i senatu;
przedstawia funkcjonowanie Zgromadzenia Narodowego w ujęciu historycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
debata oksfordzka;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
analiza tekstu literackiego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią artykułu w sekcji „Wprowadzenie”.
2. Dyskusja: Kto miał rację w sporze? (celem dyskusji jest wprowadzenie i zaciekawienie uczniów, a nie ustalenie jednoznacznej odpowiedzi – to będzie przedmiotem lekcji).
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z animacją nt. Zgromadzenia Narodowego i wynotowują wszystkie jego kompetencje. Chętne/wybrane osoby przedstawiają, co zanotowały.
2. Powrót do dyskusji z początku lekcji:
Czy możliwe było zwołanie Zgromadzenia Narodowego w opisywanym przypadku?
Czy istniało alternatywne rozwiązanie, które mogłoby pogodzić obie strony sporu?
3. Nauczyciel wyświetla film z ćwiczenia interaktywnego 7 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje rozwiązania ćwiczenia.
4. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.
5. Debata oksfordzka: Zgromadzenie Narodowe jest organem zbędnym i należałoby je zlikwidować.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Rozważ propozycję uchwalenia stałego regulaminu Zgromadzenia Narodowego. Wskaż, jakie argumenty przemawiają za tym, że jest to potrzebne, oraz jakie negatywne konsekwencje mogłoby mieć takie rozwiązanie.
Materiały pomocnicze:
Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie zwołania Zgromadzenia Narodowego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, prawo.sejm.gov.pl.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, prawo.sejm.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921 roku, prawo.sejm.gov.pl.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Zgromadzenie Narodowe w 150. rocznicę urodzin Marszałka Piłsudskiego, youtube.com, 2018.
Ewelina Gierach, Zgromadzenie narodowe – wybrane zagadnienia, orka.sejm.gov.pl, 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może posłużyć do przygotowania się do lekcji powtórkowej.