Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RfbbAIGmH5ODf1
Ćwiczenie 1
Dopasuj do wymienionych typów zgromadzeń odpowiednie okoliczności ich zwoływania. Zgromadzenie posłów i senatorów Możliwe odpowiedzi: 1. z okazji przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, 2. w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 3. w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Aleksandra Kwaśniewskiego, 4. z okazji wizyty Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła II, 5. poświęcone 25. rocznicy powstania „Solidarności”, 6. z okazji objęcia przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, 7. z okazji 10. rocznicy złożenia przysięgi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego, 8. poświęcone uczczeniu pamięci ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem Zgromadzenie Narodowe Możliwe odpowiedzi: 1. z okazji przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, 2. w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 3. w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Aleksandra Kwaśniewskiego, 4. z okazji wizyty Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła II, 5. poświęcone 25. rocznicy powstania „Solidarności”, 6. z okazji objęcia przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, 7. z okazji 10. rocznicy złożenia przysięgi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego, 8. poświęcone uczczeniu pamięci ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj materiał źródłowy i wykonaj polecenie.

1
Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie zwołania Zgromadzenia Narodowego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 114 ust. 1 w związku z art 140. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. poz. 483, z 2001 r. poz. 319, z 2006 r. poz. 1471 oraz z 2009 r. poz. 946) postanawia się, co następuje:

1. Zwołuje się Zgromadzenie Narodowe w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zgromadzenie Narodowe odbędzie się w Zamku Królewskim w Warszawie dnia 13 lipca 2018 r. o godzinie 12:00.

3. Postanowienie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

cw Źródło: Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie zwołania Zgromadzenia Narodowego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 16.12.2019 r.].
RMiZ7E7rBDHsv
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zgromadzenie Narodowe zwołuje marszałek sejmu w drodze postanowienia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stałym miejscem obrad Zgromadzenia Narodowego jest Zamek Królewski. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z powodów zwołania Zgromadzenia Narodowego jest wysłuchanie orędzia Prezydenta RP. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RIQmd2rbVT9DC2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst dotyczący okoliczności, w których Zgromadzenie Narodowe decyduje w sprawie zakończenia urzędowania przez Prezydenta RP. Prezydent RP za naruszenie konstytucji, 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia lub za popełnienie 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia. Postawienie Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Zgromadzenia Narodowego podjętą większością co najmniej 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia członków Zgromadzenia Narodowego. Decyzję w sprawie złożenia Prezydenta RP z urzędu podejmuje Trybunał.
Zgromadzenie Narodowe może uznać 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia niezdolność Prezydenta RP do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia podjętą większością co najmniej dwóch trzecich głosów 1. ustawą, 2. Stanu, 3. ustawowej, 4. częścią, 5. przestępstwa, 6. połowy, 7. odchylenia, 8. uchwałą, 9. dwie trzecie, 10. ustawy, 11. obecnej na obradach, 12. 140, 13. przejściowy, 14. trwałą, 15. Ludu, 16. połową, 17. zezwolenia liczby swoich członków.

Materiał źródłowy do ćwiczeń 4‑6.

Źródło I

1
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku

Art. 114

1. W przypadkach określonych w Konstytucji Sejm i Senat, obradując wspólnie pod przewodnictwem Marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie Marszałka Senatu, działają jako Zgromadzenie Narodowe.

2. Zgromadzenie Narodowe uchwala swój regulamin.

Art. 130

Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu wobec Zgromadzenia Narodowego następującej przysięgi:

„Obejmując z woli Narodu urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, uroczyście przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom Konstytucji, będę strzegł niezłomnie godności Narodu, niepodległości i bezpieczeństwa Państwa, a dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będą dla mnie zawsze najwyższym nakazem”.

Przysięga może być złożona z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

Art. 131

1. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować urzędu, zawiadamia o tym Marszałka Sejmu, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej. Gdy Prezydent Rzeczypospolitej nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu, wówczas o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej rozstrzyga Trybunał Konstytucyjny na wniosek Marszałka Sejmu. W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Trybunał Konstytucyjny powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.

2. Marszałek Sejmu tymczasowo, do czasu wyboru nowego Prezydenta Rzeczypospolitej, wykonuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej w razie:
1) śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,
2) zrzeczenia się urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
3) stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej lub innych przyczyn nieobjęcia urzędu po wyborze,
4) uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego,
5) złożenia Prezydenta Rzeczypospolitej z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu.

3. Jeżeli Marszałek Sejmu nie może wykonywać obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej, obowiązki te przejmuje Marszałek Senatu.

4. Osoba wykonująca obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej nie może postanowić o skróceniu kadencji Sejmu.

Art. 140

Prezydent Rzeczypospolitej może zwracać się z orędziem do Sejmu, do Senatu lub do Zgromadzenia Narodowego. Orędzia nie czyni się przedmiotem debaty.

Art. 145

1. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.

2. Postawienie Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Zgromadzenia Narodowego podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 140 członków Zgromadzenia Narodowego.

3. Z dniem podjęcia uchwały o postawieniu Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu sprawowanie urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej ulega zawieszeniu. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio.

cw1 Źródło: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 25.02.2020 r.].

Źródło II

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921 roku

Artykuł 39

Prezydenta Rzeczypospolitej wybierają na lat siedem bezwzględną większością głosów Sejm i Senat, połączone w Zgromadzenie Narodowe. Zgromadzenie Narodowe zwołuje Prezydent Rzeczypospolitej w ostatnim kwartale siedmiolecia swego urzędowania.

Jeżeli zwołanie nie nastąpi na 30 dni przed upływem siedmiolecia, Sejm i Senat łączą się z samego prawa w Zgromadzenie Narodowe na zaproszenie Marszałka Sejmu i pod jego przewodnictwem.

Artykuł 54

Przed objęciem urzędu Prezydent Rzeczypospolitej składa w Zgromadzeniu Narodowem przysięgę następującej treści:

„Przysięgam Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy Świętej Jedynemu, i ślubuję Tobie, Narodzie Polski, na urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej, który obejmuję: praw Rzeczypospolitej, a przedewszystkiem Ustawy Konstytucyjnej święcie przestrzegać i bronić; dobru powszechnemu Narodu ze wszystkich sił wiernie służyć; wszelkie zło i niebezpieczeństwo od Państwa czujnie odwracać; godności imienia polskiego strzec niezachwianie; sprawiedliwość względem wszystkich bez różnicy obywateli za pierwszą sobie mieć cnotę; obowiązkom urzędu i służby poświęcić się niepodzielnie. Tak mi dopomóż Bóg i Święta Syna Jego Męka. Amen”.

Artykuł 125

Zmiana Konstytucji może być uchwalona tylko w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, względnie członków Senatu, większością 2/3 głosów.

Wniosek o zmianę Konstytucji winien być podpisany co najmniej przez 1/3 ustawowej liczby posłów, a zapowiedziany co najmniej na 15 dni.

Drugi z rzędu na zasadzie tej Konstytucji wybrany Sejm może dokonać rewizji Ustawy Konstytucyjnej własną uchwałą, powziętą większością 3/5 głosujących, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

 Co lat 25 po uchwaleniu niniejszej Konstytucji ma być Ustawa Konstytucyjna poddana rewizji zwyczajną większością Sejmu i Senatu, połączonych w tym celu w Zgromadzenie Narodowe.   

cw2 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921 roku, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 25.02.2020 r.].
21
Ćwiczenie 4
R1ZaUS3leKDkR
Porównaj przepisy dotyczące Zgromadzenia Narodowego w Konstytucji marcowej z 1921 r. i obecnie obowiązujące. Podaj podobieństwo w zakresie kompetencji tego organu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5
R1UsX1zKm0Enu
Porównaj przepisy dotyczące Zgromadzenia Narodowego w Konstytucji marcowej z 1921 r. i obecnie obowiązujące. Podaj różnice w zakresie kompetencji tego organu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
R1WxeiW16Ebgy
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., Konstytucja marcowa) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z filmem i wykonaj ćwiczenie.

RyG0Yu48nbFZr
Nagranie filmowe dotyczące Zgromadzenia Narodowego otwartego z okazji 150. rocznicy urodzin Marszałka Piłsudskiego.
Rru47t2eA8KdS
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj materiał źródłowy i wykonaj polecenie.

1
Ewelina Gierach Zgromadzenie narodowe - wybrane zagadnienia

Od czasu reaktywowania w 1989 r. Zgromadzenia Narodowego toczyły się spory o jego charakter ustrojowy. Wydaje się, że na gruncie przepisów konstytucji z 1997 r. przeważył pogląd o tym, iż Zgromadzenie Narodowe jest konstytucyjnym organem państwa istniejącym obok sejmu i senatu.

Jednocześnie ciągle otwarta pozostaje kwestia pozycji prawnoustrojowej marszałka sejmu jako przewodniczącego Zgromadzenia w okresie, kiedy organ ten nie obraduje i nie zaistniały przesłanki do zwołania jego posiedzenia. Ponadto sformułowany w ust. 2 art. 114 konstytucji wymóg uchwalenia regulaminu Zgromadzenia wymaga podjęcia stosownych prac prawodawczych. Dopóki bowiem aktywność Zgromadzenia Narodowego ogranicza się w praktyce do odbierania przysięgi od nowo wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wysłuchania orędzia, praktyka jego obradowania nie budzi poważniejszych wątpliwości. Kazuistyczne, dokonywane pod presją czasu, uchwalanie regulaminu na potrzeby realizacji pozostałych dwóch kompetencji może okazać się niezwykle trudnym do wykonania zadaniem.

Co więcej, wydaje się, że należy zawrócić uwagę na praktykę odbywania wspólnych uroczystych posiedzeń sejmu i senatu oraz podejmowania przez izby wspólnych, choćby okolicznościowych, aktów, a także przemyślenie kwestii ustanowienia bezpośrednich podstaw prawnych w tym zakresie.

cw4 Źródło: Ewelina Gierach, Zgromadzenie narodowe - wybrane zagadnienia, 2015 r., dostępny w internecie: orka.sejm.gov.pl [dostęp 16.12.2019 r.].
R1ccAsl7Lo5h2
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zdaniem autorki marszałek sejmu nie powinien być przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autorka postuluje uchwalenie stałego regulaminu Zgromadzenia Narodowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autorka uważa, że brak jest podstaw prawnych dla wspólnych posiedzeń sejmu i senatu, wobec czego nie powinno się ich organizować. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz