Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Na jakim systemie wartości opiera się kultura śródziemnomorska?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pogłębi wiedzę o kulturze śródziemnomorskiej;
zdefiniuje pojęcie wartości w rozmaitych kontekstach;
rozróżni wartości estetyczne, etyczne, poznawcze i praktyczne;
porówna systemy filozoficzne Sokratesa, Platona i Arystotelesa;
przeanalizuje fragment Obrony Sokratesa Platona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje uczniom pytanie: co wiesz na ten temat? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Na tej podstawie uczniowie przygotowują mapę myśli związaną z tematem. Posiłkują się również informacjami zdobytymi przed lekcją.
Jeśli starczy czasu, nauczyciel może podczas lekcji odtworzyć filmy, z którymi uczniowie mieli się zapoznać przed lekcją (w ramach przypomnienia). Następnie uczniowie w parach notują najważniejsze treści dotyczące klasycznego ujęcia wartości w kulturze śródziemnomorskiej. Indywidualnie natomiast rysują klasyczną triadę wartości.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Jak możesz zdefiniować pojęcie wartości w rozmaitych kontekstach?
- Czym są wartości estetyczne, etyczne, poznawcze i praktyczne?
- Jakie są główne założenia systemów filozoficznych Sokratesa, Platona i Arystotelesa?Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
W nawiązaniu do fragmentu tekstu Grzegorza Żuka w sekcji „Przeczytaj” (Wartości a kultura) zastanów się i określ, jakie wartości są uznawane w twojej grupie rówieśniczej (1), klasie (2), rodzinie (3), miejscowości, z której pochodzisz (4). Możesz przedstawić je na rysunku, wykresie lub wymienić, uwzględniając ich hierarchię.
Materiały pomocnicze:
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, 2004.
Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1988.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.