Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Główne czynniki lokalizacji polskich okręgów przemysłowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa 2

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze okręgi przemysłowe w Polsce,

  • analizuje pierwotne czynniki lokalizacji okręgów przemysłowych w Polsce,

  • ocenia zmianę roli poszczególnych czynników lokalizacji okręgów przemysłowych.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Pakuła L., Czynniki lokalizacji i rozwoju przemysłu obrzeża GOP, Rocznik naukowo‑dydaktyczny WSP w Krakowie, 1970, Zeszyt 40, Prace Geograficzne V.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Rozmowa z uczniami o tym, czym jest okręg przemysłowy, jakie są okręgi przemysłowe w Polsce i kiedy powstały.

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czym są czynniki lokalizacji. W dyskusji nauczyciel porusza zagadnienie czynników twardych i miękkich oraz lokalizacji związanej i swobodnej. Uczniowie wykonują notatki.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie w parach zapoznają się z grafiką interaktywną. Uwaga – należy wykorzystać notatki sporządzone podczas wstępnej dyskusji. W pierwszym etapie każda para odkrywa grupę czynników i zastanawia się, jakie dokładnie czynniki mogą się tu pojawić. 

  • W dalszej części uczniowie przechodzą do odkrywania poszczególnych czynników lokalizacji. W parach porównują okręgi ze sobą, wskazują podobieństwa i różnice w czynnikach lokalizacji pomiędzy wskazanymi okręgami przemysłowymi. Uczniowie zastanawiają się nad rodzajem przemysłów, które rozwinęły się dzięki określonym czynnikom lokalizacji.

  • Nauczyciel na forum klasy sprawdza rozumienie treści zawartych w grafice interaktywnej.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, po czym uczniowie samodzielnie przygotowują pracę pisemną na temat czynników lokalizacji Warszawskiego Okręgu Przemysłowego, wskazują także różnice i podobieństwa w czynnikach lokalizacji pomiędzy Warszawskim Okręgiem Przemysłowym a Gdańskim Okręgiem Przemysłowym (i innymi okręgami).

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotuj pracę pisemną w formie opracowania na temat czynników lokalizacji współczesnych okręgów przemysłowych ze wskazaniem ewolucji znaczenia poszczególnych czynników lokalizacji.

Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium

Audiobook można wykorzystać podczas zajęć związanych z historią rozwoju polskiej gospodarki. Uczniowie mogą zapoznać się z grafiką interaktywną przed lekcją, żeby podczas zajęć dokonać porównania różnych okręgów przemysłowych.