Dla nauczyciela
Autorka: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Główne czynniki lokalizacji polskich okręgów przemysłowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa 2
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia najważniejsze okręgi przemysłowe w Polsce,
analizuje pierwotne czynniki lokalizacji okręgów przemysłowych w Polsce,
ocenia zmianę roli poszczególnych czynników lokalizacji okręgów przemysłowych.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Pakuła L., Czynniki lokalizacji i rozwoju przemysłu obrzeża GOP, Rocznik naukowo‑dydaktyczny WSP w Krakowie, 1970, Zeszyt 40, Prace Geograficzne V.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Rozmowa z uczniami o tym, czym jest okręg przemysłowy, jakie są okręgi przemysłowe w Polsce i kiedy powstały.
Nauczyciel pyta uczniów o to, czym są czynniki lokalizacji. W dyskusji nauczyciel porusza zagadnienie czynników twardych i miękkich oraz lokalizacji związanej i swobodnej. Uczniowie wykonują notatki.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie w parach zapoznają się z grafiką interaktywną. Uwaga – należy wykorzystać notatki sporządzone podczas wstępnej dyskusji. W pierwszym etapie każda para odkrywa grupę czynników i zastanawia się, jakie dokładnie czynniki mogą się tu pojawić.
W dalszej części uczniowie przechodzą do odkrywania poszczególnych czynników lokalizacji. W parach porównują okręgi ze sobą, wskazują podobieństwa i różnice w czynnikach lokalizacji pomiędzy wskazanymi okręgami przemysłowymi. Uczniowie zastanawiają się nad rodzajem przemysłów, które rozwinęły się dzięki określonym czynnikom lokalizacji.
Nauczyciel na forum klasy sprawdza rozumienie treści zawartych w grafice interaktywnej.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, po czym uczniowie samodzielnie przygotowują pracę pisemną na temat czynników lokalizacji Warszawskiego Okręgu Przemysłowego, wskazują także różnice i podobieństwa w czynnikach lokalizacji pomiędzy Warszawskim Okręgiem Przemysłowym a Gdańskim Okręgiem Przemysłowym (i innymi okręgami).
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotuj pracę pisemną w formie opracowania na temat czynników lokalizacji współczesnych okręgów przemysłowych ze wskazaniem ewolucji znaczenia poszczególnych czynników lokalizacji.
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium
Audiobook można wykorzystać podczas zajęć związanych z historią rozwoju polskiej gospodarki. Uczniowie mogą zapoznać się z grafiką interaktywną przed lekcją, żeby podczas zajęć dokonać porównania różnych okręgów przemysłowych.