Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Biologiczne funkcje aminokwasów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykażesz różnice pomiędzy aminokwasami endogennymi i egzogennymi.
Omówisz funkcje aminokwasów białkowych i przykładowych aminokwasów niebiałkowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
mapa pojęć;
praca z audiobookiem;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Biologiczne funkcje aminokwasów”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na przyporządkowaniu aminokwasów do odpowiedniej grupy) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje zawarte w e‑materiale „Budowa i właściwości fizykochemiczne aminokwasów”, zwracając uwagę na różne kryteria klasyfikacji aminokwasów ze względu na budowę chemiczną.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel sprawdza wykonanie ćwiczenia rozwiązanego przez uczniów w domu. Następnie uczniowie na podstawie własnej wiedzy i tekstu, z którym zapoznali się przed lekcją, przygotowują w parach mapę pojęć dotyczącą tematu zajęć: przedstawiającą podział aminokwasów na egzo- i endogenne oraz ich funkcje biologiczne.
Faza realizacyjna:
Praca z audiobookiem pt. „Biologiczne funkcje aminokwasów”. Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie wykonują polecenie nr 1: wyjaśniają, dlaczego arginina i histydyna zaliczane są do aminokwasów względnie egzogennych. Chętna osoba przedstawia odpowiedź na forum klasy, a pozostali uczniowie oceniają jej poprawność. Ewentualne wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.
Mapa pojęć. Uczniowie, korzystając z informacji zawartych w audiobooku, weryfikują i ewentualnie poprawiają lub uzupełniają mapy pojęć stworzone we wstępnej fazie lekcji.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 (odnoszące się do tekstów źródłowych: na temat roli aminokwasów w chorobach nowotworowych OUN oraz fenyloketonurii) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie oceniają, czy udało im się zrealizować kryteria sukcesu sformułowane we wstępnej fazie lekcji.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.