Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Efekty fizjologiczne działania regulatorów wzrostu i rozwoju roślin

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
6. Wzrost i rozwój roślin. Uczeń:
5) określa rolę auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ etylenu na proces dojrzewania owoców;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz najważniejsze klasy fitohormonów.

  • Opiszesz wpływ różnych fitohormonów na rozwój i wzrost roślin.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób fitohormony plejotropowo oddziałują m.in. na morfogenezę pędu, kiełkowanie czy kwitnienie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • symulacja;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A2, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Efekty fizjologiczne działania regulatorów wzrostu i rozwoju roślin”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat regulatorów wzrostu i rozwoju roślin.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Czym się różnią fitohormony od innych regulatorów wzrostu roślin?
    – Jakie są najważniejsze klasy hormonów roślinnych?
    – Jak poszczególne fitohormony wpływają na rozwój i wzrost roślin?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich opracowuje mapę myśli na temat sposobu, w jaki fitohormony plejotropowe oddziałują na:
    – grupa I – morfogenezę pędu i liścia;
    – grupa II – różnicowanie tkanek przewodzących i powstawanie korzeni bocznych;
    – grupa III – kiełkowanie i kwitnienie.
    Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.

  2. Praca z symulacją interaktywną pt. „Efekty fizjologiczne działania regulatorów wzrostu i rozwoju roślin”. Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by na podstawie symulacji sprawdzili, jakie są efekty fizjologiczne działania poszczególnych regulatorów wzrostu i rozwoju roślin − auksyn, giberelin oraz kwasu abscysynowego. Następnie uczniowie wykonują w parach polecenie nr 1 („Na podstawie symulacji określ, które fitohormony odpowiadają za tzw. dominację wierzchołkową. Wyjaśnij, jak wiedza o zjawisku dominacji wierzchołkowej może pomóc początkującemu ogrodnikowi w odpowiednim prowadzeniu roślin tworzących żywopłot w ogrodzie”) i konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły prezentują odpowiedź na forum klasy.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6 (w którym, na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy, mają ocenić prawdziwość zdań dotyczących wpływu auksyn na tworzenie korzeni) oraz nr 7 (dotyczące wpływu auksyn na rozgałęzianie się korzenia u roślin nasiennych oraz transportu auksyn przez floem i kambium) w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują tabelę przedstawiającą funkcje poszczególnych fitohormonów. Korzystając z symulacji, grupują hormony roślinne na te, które są niezbędne podczas wzrostu i rozwoju rośliny, oraz na te, które są związane ze starzeniem się rośliny (polecenie nr 2 do symulacji interaktywnej).

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4 (polegające na przyporządkowaniu procesów zachodzących w roślinie do odpowiedniego fitohormonu, który za nie odpowiada) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:

  • Symulację interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.