Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1AN5na4djtdO1
Ćwiczenie 1
Kwas abscysynowy jest regulatorem wzrostu i rozwoju roślin odpowiedzialnym za reakcję rośliny na czynniki stresowe. Jednym z takich czynników może być susza. W poniższym zdaniu dotyczącym wpływu kwasu abscysynowego na roślinę wybierz właściwe wyrażenia, tak aby przedstawione informacje były prawdziwe. Podczas suszy kwas abscysynowy powoduje zamykanie aparatów szparkowych / otwieranie aparatów szparkowych, dzięki czemu woda pobierana jest z otoczenia przez aparaty szparkowe / ograniczeniu ulega transpiracja.
1
Ćwiczenie 2
RzRzzuZQbq1d91
Na zdjęciu widoczny jest storczyk rosnący w doniczce. Z kępy podłużnych, zielonych liści wyrasta pęd zakończony na końcu różowo – żółtymi kwiatami. Pęd jest przekrzywiony w bok, z przeciwnej strony doniczki wyrastają na zewnątrz długie, cienkie, pojedyncze korzenie.
RncWv5Qp1bI6H
Reakcje fototropiczne pędu i korzeni storczyka usytuowanego na parapecie są następujące. Liście oraz łodyga z kwiatami skierowane są w kierunku szyby okna, z kolei korzenie odchodzące od doniczki kierują się w głąb pomieszczenia. Które fitohormony odpowiedzialne są za taki wzrost organów rośliny? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Gibereliny, 2. Auksyny, 3. Kwas abscysynowy, 4. Cytokininy
R5itmMwDuTsIP1
Ćwiczenie 3
Przeprowadzono doświadczenie mające na celu określenie wpływu witamin (B2 i C) oraz auksyn egzogennych (pobranych z otoczenia) na tworzenie się komórek drewna i łyka w łodydze bzu czarnego (Sambucus nigra). Przygotowano sześć szalek. Na każdej umieszczono niewielki fragment łodygi bzu czarnego, na który nakropiono roztwory witamin i auksyn o znanych stężeniach. Szalki oznaczono następująco: I – łodyga bez dodatkowych roztworów; II – dodatek auksyn; III – dodatek witaminy B2; III – dodatek witaminy C; IV – dodatek auksyn i witaminy B2; V – dodatek auksyn i witaminy C; VI – dodatek auksyn, witaminy B2 i witaminy C. Po przeprowadzeniu eksperymentu fragmenty łodyg przeanalizowano pod mikroskopem w poszukiwaniu śladów nowo wytworzonych wiązek przewodzących. Pozytywne wyniki zaobserwowano jedynie na szalkach oznaczonych jako II, VVI, przy czym najbardziej wyraźne zmiany zaszły w łodydze oznaczonej liczbą V. Zaznacz, który wniosek można wyciągnąć jedynie na podstawie analizy wyników powyższego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Auksyny, witamina B2 i witamina C wspólnie promują powstawanie wiązek przewodzących w łodygach bzu czarnego., 2. Witamina B2 osłabia pozytywny wpływ auksyn na tworzenie wiązek przewodzących w łodygach bzu czarnego., 3. Dodatek witaminy C gwarantuje maksymalnie pozytywny wpływ auksyn na tworzenie wiązek przewodzących w łodygach bzu czarnego., 4. Pod nieobecność auksyn witaminy B2 i C nie wykazują wpływu na tworzenie wiązek przewodzących w łodygach bzu czarnego.
R11GkR40Eazun2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj każdy z procesów zachodzących w roślinie do odpowiedniego fitohormonu, który za niego odpowiada. Auksyny Możliwe odpowiedzi: 1. Wydłużanie się międzywęźli, 2. Stymulacja anabolicznej fazy kiełkowania, 3. Stymulacja katabolicznej fazy kiełkowania, 4. Pobudzanie tempa podziałów mitotycznych, 5. Promowanie apoptozy, 6. Reakcja na stres, 7. Opadanie liści, 8. Dominacja wierzchołkowa, 9. Stymulacja różnicowania się chloroplastów, 10. Rozwój owoców (także powstałych w wyniku partenogenezy), 11. Indukcja kwitnienia, 12. Tworzenie korzeni przybyszowych Gibereliny Możliwe odpowiedzi: 1. Wydłużanie się międzywęźli, 2. Stymulacja anabolicznej fazy kiełkowania, 3. Stymulacja katabolicznej fazy kiełkowania, 4. Pobudzanie tempa podziałów mitotycznych, 5. Promowanie apoptozy, 6. Reakcja na stres, 7. Opadanie liści, 8. Dominacja wierzchołkowa, 9. Stymulacja różnicowania się chloroplastów, 10. Rozwój owoców (także powstałych w wyniku partenogenezy), 11. Indukcja kwitnienia, 12. Tworzenie korzeni przybyszowych Cytokininy Możliwe odpowiedzi: 1. Wydłużanie się międzywęźli, 2. Stymulacja anabolicznej fazy kiełkowania, 3. Stymulacja katabolicznej fazy kiełkowania, 4. Pobudzanie tempa podziałów mitotycznych, 5. Promowanie apoptozy, 6. Reakcja na stres, 7. Opadanie liści, 8. Dominacja wierzchołkowa, 9. Stymulacja różnicowania się chloroplastów, 10. Rozwój owoców (także powstałych w wyniku partenogenezy), 11. Indukcja kwitnienia, 12. Tworzenie korzeni przybyszowych Etylen Możliwe odpowiedzi: 1. Wydłużanie się międzywęźli, 2. Stymulacja anabolicznej fazy kiełkowania, 3. Stymulacja katabolicznej fazy kiełkowania, 4. Pobudzanie tempa podziałów mitotycznych, 5. Promowanie apoptozy, 6. Reakcja na stres, 7. Opadanie liści, 8. Dominacja wierzchołkowa, 9. Stymulacja różnicowania się chloroplastów, 10. Rozwój owoców (także powstałych w wyniku partenogenezy), 11. Indukcja kwitnienia, 12. Tworzenie korzeni przybyszowych
R1JXwl4ipu6Qv2
Ćwiczenie 5
W marcu 2019 roku na łamach czasopisma „Plant Science: The International Journal of Experimental Plant Biology” ukazał się artykuł dotyczący wpływu giberelin na kiełkowanie nasion pieprzowca chińskiego (Zanthoxylum piperitum). Pieprzowiec chiński jest rośliną uprawianą głównie w celach dekoracyjnych (drzewka bonsai) i dla smacznych jagód. Jego nasiona kiełkują jednak mało wydajnie w warunkach chińskiego klimatu. W nasionach dochodzi najpierw do rozpadu lipidów, a dopiero później do rozpadu węglowodanów, co przedłuża fazę kataboliczną kiełkowania. W pracy udowodniono, że podanie egzogennych (pobranych z otoczenia) giberelin zwiększa procent wykiełkowanych nasion pieprzowca i zwiększa dynamikę ich kiełkowania przez zahamowanie rozkładu lipidów i zwiększenie stężenia cukrów rozpuszczalnych w wodzie.
Źródło: Jikang Sun i in., Exogenous Gibberellin Weakens Lipid Breakdown by Increasing Soluble Sugars Levels in Early Germination of ZanthoxylumSeeds, „Plant Science” 2019, nr 280, s. 155–163.

Na podstawie powyższego opisu badania i własnej wiedzy uzupełnij poniższy tekst, tak aby przedstawiał prawdziwe informacje na temat wpływu giberelin na kiełkowanie nasion pieprzowca chińskiego.


Egzogenne gibereliny powodowały w nasionach pieprzowca chińskiego 1. starzenia się, 2. liścienie, 3. lipidów, 4. liaz, 5. obielmo, 6. kiełkowania, 7. oddychania beztlenowego, 8. cukrów, 9. tłuszczów, 10. hamowanie, 11. aktywację, 12. zmniejszenie, 13. oddychania tlenowego, 14. amylaz, 15. cukrów rozkładu 1. starzenia się, 2. liścienie, 3. lipidów, 4. liaz, 5. obielmo, 6. kiełkowania, 7. oddychania beztlenowego, 8. cukrów, 9. tłuszczów, 10. hamowanie, 11. aktywację, 12. zmniejszenie, 13. oddychania tlenowego, 14. amylaz, 15. cukrów oraz zwiększenie stężenia 1. starzenia się, 2. liścienie, 3. lipidów, 4. liaz, 5. obielmo, 6. kiełkowania, 7. oddychania beztlenowego, 8. cukrów, 9. tłuszczów, 10. hamowanie, 11. aktywację, 12. zmniejszenie, 13. oddychania tlenowego, 14. amylaz, 15. cukrów. Produkty rozpadu związków zapasowych zostały następnie użyte na dalszym etapie 1. starzenia się, 2. liścienie, 3. lipidów, 4. liaz, 5. obielmo, 6. kiełkowania, 7. oddychania beztlenowego, 8. cukrów, 9. tłuszczów, 10. hamowanie, 11. aktywację, 12. zmniejszenie, 13. oddychania tlenowego, 14. amylaz, 15. cukrów − w procesie 1. starzenia się, 2. liścienie, 3. lipidów, 4. liaz, 5. obielmo, 6. kiełkowania, 7. oddychania beztlenowego, 8. cukrów, 9. tłuszczów, 10. hamowanie, 11. aktywację, 12. zmniejszenie, 13. oddychania tlenowego, 14. amylaz, 15. cukrów. Endogenne gibereliny produkowane są w nasionach przez 1. starzenia się, 2. liścienie, 3. lipidów, 4. liaz, 5. obielmo, 6. kiełkowania, 7. oddychania beztlenowego, 8. cukrów, 9. tłuszczów, 10. hamowanie, 11. aktywację, 12. zmniejszenie, 13. oddychania tlenowego, 14. amylaz, 15. cukrów.

Tekst do ćwiczeń nr 6 i 7

Korzenie wyewoluowały dwukrotnie. Po raz pierwszy u widłaków, a po raz drugi u pozostałej części paprotników i u roślin nasiennych. Najnowsze badania skupiają się na poznaniu wpływu auksyn na inicjację tworzenia korzenia oraz jego dalszego rozgałęziania się. W przypadku paproci, skrzypów i roślin nasiennych wydaje się jasne, że auksyny są niezbędne do wytworzenia prawidłowego korzenia oraz jego rozgałęzień powstałych z okolnicy. Korzeń widłaków rozgałęzia się natomiast przez rozdwojenie merystemu wierzchołkowego korzenia. Udowodniono, że inhibitory transportu auksyn blokują rozgałęzianie się korzenia roślin nasiennych. Inne badania wskazują jednak, że wytwarzanie korzenia widłaków jest niezależne od auksyn, natomiast jego rozgałęzianie się może być przyspieszane przez ich podanie z zewnątrz.

Indeks górny Na podstawie: Tao Fang i in., Root Branching Is Not Induced by Auxins in Selaginella moellendorffii, „Frontiers in Plant Science” 2019, nr 10, s. 154; Jie Yu i in., Molecular Evolution of Auxin‑Mediated Root Initiation in Plants, „Molecular Biology and Evolution” 2019, nr 37(5), s. 1387–1393. Indeks górny koniec

R1PZIf3x98Wl22
Ćwiczenie 6
Na podstawie tekstu i własnej wiedzy oceń, które ze zdań dotyczących wpływu auksyn na tworzenie korzeni są prawdziwe, a które fałszywe. Auksyny produkowane przez merystem korzeniowy są niezbędne do inicjacji tworzenia korzenia u wszystkich roślin naczyniowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Auksyny egzogenne są w stanie pobudzić rozrost korzeni widłaków przez działanie na okolnicę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Auksyny są niezbędne do tworzenia korzenia i jego rozgałęzień z okolnicy u paproci, skrzypów i roślin nasiennych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Auksyny produkowane są głównie przez merystem wierzchołkowy pędu, młode liście, kwiaty i nasiona. Następnie są one transportowane w elementach sitowych floemu oraz przez komórki miękiszowe walca osiowego i kambium w dół rośliny. Cząsteczki auksyn, ze względu na swoją budowę, nie mogą przenikać przez błony komórkowe, a ich transport pomiędzy komórkami wymaga białek przenośnikowych.

R49ul43z0nNcr
Na podstawie tekstów do ćwiczeń nr 6 i 7 oraz opisz, który z rodzajów transportu auksyn (przez kambium czy elementy sitowe floemu) jest szybszy, i uzasadnij swój wybór. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1L6OhTimqzgG
Na podstawie tekstu do ćwiczeń nr 5 i 7 oraz własnej wiedzy opisz, jaki wpływ na gospodarkę roślin może mieć taka modyfikacja wprowadzona do genomów innych gatunków roślin uprawnych. (Uzupełnij).