Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Nawiązania do stylu barokowego w poezji polskiej XX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje cechy stylu barokowego;
omówi odniesienia barokowe w poezji polskiej XX wieku;
wykaże cechy stylu barokowego w tekstach różnych twórców.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Na czym może polegać inspiracja? W jaki sposób poeci innych epok mogą korzystać z dorobku epok wcześniejszych? Wysłuchuje swobodnych wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do części multimedialnej i dobierają się w pary. Każda dwójka opracowuje odpowiedzi do poleceń zamieszczonych w sekcji. Przedstawiciele przedstawiają efekty prac.
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich wykonuje określone zadania.
I – ćwiczenia 1, 4, 7– sekcja „Sprawdź się”
II – ćwiczenia 2, 5, 8 – sekcja „Sprawdź się”
III – ćwiczenia 3, 6 – sekcja „Sprawdź się”
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja efektów pracy grup. Liderzy przedstawiają wnioski, odpowiadają na ewentualne pytania, a nauczyciel udziela komentarzy zwrotnych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące:
- Jakie są cechy stylu barokowego?
- W jaki sposób wybrani twórcy wykorzystują cechy stylu barokowego w swoich utworach?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stwórz kilkuzdaniowy opis swojej drogi do szkoły z wykorzystaniem trzech różnych środków stylistycznych bądź językowych charakterystycznych dla poetyki barokowej.
Materiały pomocnicze:
Nasiłowska Anna, Historia literatury polskiej, Warszawa 2019.
Czesław Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.