Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawo unijne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, Traktatu fuzyjnego i Jednolitego aktu europejskiego;

3) przedstawia integrację w ramach Unii Europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od wspólnego rynku do unii gospodarczo‑walutowej) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu o Unii Europejskiej (Traktatu z Maastricht), Traktatu amsterdamskiego i Traktatu nicejskiego;

4) rozważa kwestię charakteru prawnego Unii Europejskiej, korzystając z przepisów traktatu z Lizbony i wskazując na zasady pomocniczości, subsydiarności i solidarności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia źródła prawa unijnego;

  • omawia poszczególne rodzaje aktów prawnych UE;

  • analizuje znaczenie prawa unijnego dla państwa członkowskiego i własnego życia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja;

  • wykonanie grafiki;

  • niedokończone zdanie.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie dzielą się na pięć grup i przypominają sobie etapy powojennej integracji europejskiej oraz najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego:

  • grupa 1 – Taktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali;

  • grupa 2 – Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą;

  • grupa 3 – Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej;

  • grupa 4 – Traktatu fuzyjnego;

  • grupa 5 – Jednolitego aktu europejskiego.

Następnie krótko przedstawiają na forum najważniejsze ich postanowienia.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się ze schematem interaktywnym i treścią lekcji. Następnie wykonują ćwiczenie 1 do multimedium.

2. Uczniowie rozmawiają na temat poszczególnych aktów prawnych UE i ich miejsca w systemie prawnym UE.

3. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Najpierw wykonują ćwiczenie 6. Następnie na podstawie ćwiczenia i multimedium wykonują grafikę przedstawiającą zależności między prawem unijnym a prawem krajowym (hierarchia prawa polskiego jest w materiałach pomocniczych). Efekty pracy przedstawiają na forum i omawiają.

4. Rozpoczyna się dyskusja. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia prawa unijnego dla państwa członkowskiego i własnego życia. Podają oraz analizują przykłady wpływu prawa UE na prawo polskie i ich życie. Zastanawiają się też, czy i dlaczego prawo unijne jest potrzebne. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 do multimedium.

2. Uczniowie kończą zdanie „Aktem prawa unijnego…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Załącznik do pkt. 3 lekcji (Faza realizacyjna)

Hierarchia aktów prawnych w Polsce:

  1. Konstytucja;

  2. Umowy międzynarodowe, które były ratyfikowane;

  3. Rozporządzenia, dyrektywy i decyzje Unii Europejskiej;

  4. Ustawy;

  5. Rozporządzenia z mocą ustaw (dekrety);

  6. Uchwały (akty wewnętrzne wiążące), rozporządzenia, zarządzenia;

  7. Akty prawa miejscowego.

Paweł Mering,Czy prawo unijne ma pierwszeństwo przed prawem krajowym? A co z Konstytucją RP?, bezprawnik.pl.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana), eur‑lex.europa.eu.

Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana), eur‑lex.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować własne definicje poszczególnych aktów prawnych.