Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Henryk Dąbrowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.

8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych

  • wykorzystuje poznane cechy do rozwiązywania zadań

  • stosuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych do uzasadniania podobieństwa trójkątów

  • stosuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych w sytuacjach typowych i problemowych

  • wykorzystuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych w dowodach geometrycznych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie cech podobieństwa trójkątów (zwraca uwagę na różnice między cechami podobieństwa trójkątów, a cechami przystawania trójkątów).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów wielokątów i odcinków w tych wielokątach, które wyznaczają w tych wielokątach trójkąty podobne.

  3. Po wykonaniu ćwiczenia wprowadzających nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z grup zleca opracowanie jednej z cech podobieństwa trójkątów z sytuacji, gdy trójkąty są prostokątne.

  2. Każda z grup referuje wyniki własnych dociekań. Nauczyciel inicjuje dyskusję, której efektem powinno być sformułowanie cech podobieństwa trójkątów prostokątnych.

  3. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, formułując cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych w postaci warunków koniecznych i wystarczających.

  4. Uczniowie w grupach lub indywidualnie analizują przykłady 1 – 3.

  5. Nauczyciel przypomina twierdzenie o stosunku pól figur podobnych, a następnie uczniowie rozwiązują przykład 4.

  6. Nauczyciel poleca uczniom uruchomić aplet i prosi o wykonanie dołączonych poleceń.

  7. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na podstawie apletu mogą przygotować infografikę prezentującą cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych.