Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych
wykorzystuje poznane cechy do rozwiązywania zadań
stosuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych do uzasadniania podobieństwa trójkątów
stosuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych w sytuacjach typowych i problemowych
wykorzystuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych w dowodach geometrycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie cech podobieństwa trójkątów (zwraca uwagę na różnice między cechami podobieństwa trójkątów, a cechami przystawania trójkątów).
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów wielokątów i odcinków w tych wielokątach, które wyznaczają w tych wielokątach trójkąty podobne.
Po wykonaniu ćwiczenia wprowadzających nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z grup zleca opracowanie jednej z cech podobieństwa trójkątów z sytuacji, gdy trójkąty są prostokątne.
Każda z grup referuje wyniki własnych dociekań. Nauczyciel inicjuje dyskusję, której efektem powinno być sformułowanie cech podobieństwa trójkątów prostokątnych.
Nauczyciel podsumowuje dyskusję, formułując cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych w postaci warunków koniecznych i wystarczających.
Uczniowie w grupach lub indywidualnie analizują przykłady 1 – 3.
Nauczyciel przypomina twierdzenie o stosunku pól figur podobnych, a następnie uczniowie rozwiązują przykład 4.
Nauczyciel poleca uczniom uruchomić aplet i prosi o wykonanie dołączonych poleceń.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie apletu mogą przygotować infografikę prezentującą cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych.