Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ostrosłup prawidłowy czworokątny opisany na kuli
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony.
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wiadomości o ostrosłupach oraz o okręgach wpisanych w trójkąty,
poznaje własności kuli wpisanej w ostrosłup prawidłowy czworokątny,
stosuje wzory na pola powierzchni i objętość ostrosłupów oraz kuli,
stosuje i tworzy strategie przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych,
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie wiadomości o objętości ostrosłupa, okręgu wpisanym w trójkąt równoboczny, prostokątny i dowolny.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat: „Ostrosłup prawidłowy czworokątny opisany na kuli” i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel oraz uczniowie analizują polecnia z części „Aplet” .
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każda grupa otrzymuje do rozwiązania jedno ćwiczenie spośród ćwiczeń 1 – 6 w części „Sprawdź się”.
Nauczyciel wyznacza z każdej grupy po jednym uczniu do omówienia rozwiązania zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/ powinnam zapamiętać, że …..”
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup – opis bryłyOstrosłup – opis bryły
Wskazówki metodyczne:
Aplet wraz z poleceniami z nim związanymi mogą posłużyć jako praca domowa.