Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Pojedziemy na wycieczkę? – proces podejmowania decyzji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

11) przedstawia zasady i metody kreatywnego rozwiązywania problemów; analizuje uwarunkowania prawidłowego procesu decyzyjnego, wspomagające rozwiązywanie problemów osobistych i grupowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje i przeprowadzi proces decyzyjny;

  • zbierze informacje potrzebne do podjęcia decyzji;

  • oceni przydatność informacji zebranych podczas procesu decyzyjnego.

Strategie nauczania:

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • elementy studium przypadku;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Klasa metodą burzy mózgów kończy zapisane przez nauczyciela na tablicy zdanie „Podejmowanie decyzji jest jak…”.

2. Uczniowie na podstawie zapisanych informacji tworzą definicję decyzji.

Faza realizacyjna

1. Zapoznanie się z fazami procesu decyzyjnego na podstawie multimedium.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2.

3. Podział uczniów na zespoły liczące 4‑5 osób. Grupy, kierując się wskazówkami zawartymi w multimedium, podejmują decyzję, dokąd cała klasa pojedzie na wycieczkę. Wykonując to ćwiczenie, grupy mogą wprowadzać elementy dyskusji – elementy studium przypadku.

4. Przedstawienie na forum podjętej decyzji wraz z informacją, jakimi kryteriami kierowały się grupy, dokonując wyboru. Wyznaczona osoba zapisuje podjęte przez grupy decyzje na tablicy po stronie lewej, natomiast po stronie prawej – kryteria.

5. Wspólne ponowne przejście przez etapy procesu decyzyjnego. Dyskusja. Podjęcie ostatecznej decyzji dot. wycieczki.

6. Uczniowie analizują przeprowadzony proces decyzyjny i wskazują ograniczenia, jakie im towarzyszyły przy podejmowaniu decyzji. Następnie odpowiadają na pytania:

  • Jakich informacji brakowało wam przy podejmowaniu decyzji?

  • Jak nazywa się brak informacji w procesie decyzyjnym?

  • Jakie ryzyka braliście pod uwagę, podejmując decyzję dotyczącą wycieczki?

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczenia nr 7.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia do lekcji.

Materiały pomocnicze:

Zygmunt Kruczek, Bartłomiej Walas, Promocja i informacja w turystyce, Kraków 2010.

Rafał Ignasiak, 200 decyzji dziennie, blog.ignasiak.pl.

Alan J. Rowe, Podejmowanie decyzji. 5 kroków do najlepszych wyników, Warszawa 2011.

Jolanta Rusin, Jakub Musiał, Warunki podejmowania decyzji, mfiles.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przygotować na lekcję prezentację albo plakat dotyczące decyzji związanych z wyjazdami na wakacje lub podjęciem dalszej nauki.