Dla nauczyciela
Autor: Piotr Mazur
Przedmiot: Filozofia
Temat: Czytanie Poetyki Arystotelesa – główne problemy teorii poezji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
objaśnia pojęcie sztuki jako umiejętności wytwarzania czegoś według reguł;
objaśnia arystotelesowskie pojęcie poezji;
wyjaśnia pojęcia mimēsis i katharsis.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza i interpretacja tekstów;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
rozmowa kierowana;
mapa myśli;
praca z materiałami multimedialnymi.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w emateriale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest sztuka. Prosi o podanie różnych skojarzeń z tym słowem. Efektem tej części lekcji powinno być sformułowanie definicji sztuki, z uwzględnieniem rozumienia jej jako umiejętności wytwarzania czegoś według reguł.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na istnienie różnych gatunków literackich i zadaje uczniom pytanie: Co to jest poezja?
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią bloku tekstowego. Wspólne omówienie przedstawionych przez Arystotelesa pojęć.
Tworzenie mapy myśli. Uczniowie pracują w parach i na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj” oraz materiałów źródłowych sporządzają mapę myśli prezentującą główne pojęcia Poetyki Arystotelesa.
Wybrani uczniowie prezentują swoją mapę myśli. Nauczyciel koryguje i uzupełnia informacje.
Realizacja zadań interaktywnych z e‑materiału wskazanych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.
Czym jest poezja dla Arystotelesa?
Na czym polega naśladowanie w poezji?
Co jest celem poezji?
Praca domowa
Zastanów się i napisz własnymi słowami odpowiedź na pytanie: Dlaczego według Arystotelesa poezja jest bardziej filozoficzna niż historia?
Materiały pomocnicze:
Robert K. Zawadzki, Racjonalne i nieracjonalne zasady poezji u Horacego i Arystotelesa, „Collectanea Philologica” 2009, vol. 9, s. 155‑167.
Cezary Zalewski, Niemożliwa „katharsis”: Roman Ingarden i Paul Ricoeur czytają „Poetykę” Arystotelesa, „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2010, nr 4, s. 207‑220.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać mechanizm mapy myśli do pracy grupowej metodą śniegowej kuli. Uczniowie uzupełniają mapę myśli początkowo indywidualnie, potem łączą się w pary, by porównać swoje odpowiedzi. Następnie dyskutują w grupach 4‑osobowych, 8‑osobowych itd. Pod koniec pracy powstaje jedna wersja mapy myśli, wspólna dla całej klasy.