1
Pokaż ćwiczenia:
R1LQ3uxZaE0fq1
Ćwiczenie 1
Fabuła utworu poetyckiego według założeń estetyki Arystotelesa powinna być... Możliwe odpowiedzi: 1. prawdziwa., 2. prawdopodobna., 3. zmyślona., 4. tajemnicza.
R6wWYShf56Y8B1
Ćwiczenie 2
Którym z wymienionych pojęć Arystoteles nie posługiwał się w swojej estetyce? Możliwe odpowiedzi: 1. katharsis, 2. decorum, 3. mimesis, 4. poezja
Arystoteles Retoryka-Poetyka

Przyjrzyjmy się więc od początku zarzutom podnoszonym przeciw sztuce poetyckiej. Mówi się: poeta popełnił błąd, ponieważ przedstawił rzeczy niemożliwe. Tymczasem jest to dopuszczalne, jeśli dzięki temu osiągnie cel właściwy sztuce (cel, o jakim wcześniej była mowa), jeśli więc z tego względu ta czy inna scena utworu stanie się bardziej wzruszająca.

pr2 Źródło: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, tłum. Henryk Podbielski, Warszawa 1988, s. 362–363.
RxvnJGudCp6Ms1
Ćwiczenie 3
Rozpoznaj kategorię estetyczną, do której odnosi się powyższy fragment Poetyki Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: 1. katharsis, 2. mimesis, 3. ethos, 4. mythos, 5. finalizm
ROTctrJcpS7vV11
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Które z wymienionych problemów zostały omówione w Poetyce Arystotelesa, a które nie?. Problem wpływu sztuki na odbiorcę. Możliwe odpowiedzi: tak, nie. Znaczenie biografii autora dla interpretacji dzieła. Możliwe odpowiedzi: tak, nie. Problem związku między poetyckim przedstawieniem a rzeczywistością. Możliwe odpowiedzi: tak, nie. Symboliczny sens dzieła poetyckiego. Możliwe odpowiedzi: tak, nie
21
Ćwiczenie 5
R1SjlDpPMjbig21
Wskaż w definicji tragedii Arystotelesa fragmenty, które odnoszą się: do środków naśladowczych, do sposobu naśladowania i do przedmiotu naśladowania. Tragedia jest to naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej (odpowiednią) wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawienie w formie dramatycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do „oczyszczenia” (gr. katharsis) tych uczuć.

Wskaż w definicji tragedii Arystotelesa fragmenty, które odnoszą się: do środków naśladowczych, do sposobu naśladowania i do przedmiotu naśladowania.

Tragedia jest to naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej (odpowiednią) wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawienie w formie dramatycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do „oczyszczenia” (gr. katharsis) tych uczuć.

R1cv2yJhqG36c2
środki naśladowcze Tu uzupełnij
Rf2mHfMZxETn821
Ćwiczenie 6
Rozstrzygnij, które z zamieszczonych w tabeli stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe w świetle założeń estetyki Arystotelesa. Fabuła tragedii powinna być skonstruowana w taki sposób, żeby widzowie uznali ją za prawdziwą. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Według Arystotelesa epika zalicza się do poezji. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Mimetyzm oznacza oczyszczenie uczuć w wyniku odbioru dzieła sztuki. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Melodia jest jednym z środków naśladowczych, którymi posługuje się poezja.Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zastanów się i odpowiedz, jaki cel Arystoteles stawiał poezji. W swojej wypowiedzi odnieś się do przykładu gatunku tragedii. Zastanów się, czy jego pogląd daje się zastosować do znanych ci, współczesnych utworów literackich, np. powieści. Zapisz swoje spostrzeżenia.

RwEfYNTPiEAKp
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Przedstaw własnymi słowami główne problemy Poetyki Arystotelesa, a następnie, na wybranym przykładzie, zastanów się, czy za sztukę mimetyczną można uznać kino.

RKGHMomy3PFAH
(Uzupełnij).