Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Na podstawie tekstu źródłowego opracuj mapę myśli, która uporządkuje najważniejsze pojęcia i wiadomości dotyczące naśladownictwa, genezy twórczości poetyckiej oraz gatunków poezji.

Na podstawie tekstu źródłowego i informacji z poniższej mapy myśli opracuj wypunktowaną listę haseł, która uporządkuje najważniejsze pojęcia i wiadomości dotyczące naśladownictwa, genezy twórczości poetyckiej oraz gatunków poezji.

R1GzHIYv5ugUy
(Uzupełnij).
Arystoteles Rozdział IV. Geneza i rozwój twórczości poetyckiej: epopei, jambu, tragedii

Sztuka poetycka, jak się zdaje, swe powstanie zawdzięcza głównie dwu przyczynom tkwiącym głęboko w naturze ludzkiej. Instynkt naśladowczy jest bowiem przyrodzony ludziom od dzieciństwa i tym właśnie człowiek różni się od innych zwierząt, że jest istotą najbardziej zdolną do naśladowania. Przez naśladowanie zdobywa podstawy swej wiedzy, a dzieła sztuk naśladowczych sprawiają mu prawdziwą przyjemność.

Potwierdzają to fakty naszego doświadczenia. Są przecież takie rzeczy, jak np. wygląd najbardziej nieprzyjemnych zwierząt czy trupów, na które patrzymy z uczuciem przykrości, z przyjemnością natomiast oglądamy ich szczególnie wiernie wykonane podobizny. A wynika to stąd, że poznanie sprawia najwyższą przyjemność nie tylko filozofom, lecz również wszystkim ludziom. Ci ostatni korzystają jednak z tego w niewielkim stopniu. Dlatego cieszy nas oglądanie obrazów, że patrząc na nie jesteśmy w stanie rozpoznać i domyślić się, co każdy z nich przedstawia, że np. ten przedstawia to a to. A jeśli się zdarzy, że nie widzieliśmy wcześniej przedstawionego przedmiotu, przyjemność sprawi nam nie sam jego wizerunek, lecz raczej staranne wykonanie dzieła, jego koloryt lub inne tego rodzaju zalety.

Skoro wrodzony jest nam instynkt naśladowczy oraz poczucie melodii i rytmu (oczywiste to przecież, że miary wierszowe są cząsteczkami różnych rytmów), dlatego ci, którzy pierwotnie byli najbardziej uzdolnieni w tym kierunku, doskonaląc stopniowo swą sztukę improwizacji, dali początek poezji. Z kolei nastąpił naturalny podział poezji na dwa kierunki. Szlachetniej usposobienie twórcy naśladowali bowiem piękne czyny ludzi szlachetnych, natomiast twórcy o usposobieniu bardziej pospolitym przedstawiali czyny ludzi złych, tworząc początkowo „szyderstwa”, jak tamci – hymny i pochwały. […] Jednocześnie pojawiło się też stosowne do charakteru tych utworów metrummetrummetrum, które dlatego obecnie nazywamy jambicznym („szyderczym”), ponieważ w tym właśnie metrum „szydzono z siebie wzajemnie”. Jedni z dawnych poetów tworzyli więc w wierszu heroicznym, inni w jambicznymjambicznyjambicznym. […]

Kiedy zaś pojawiła się komedia i tragedia, poeci, znajdując naturalne upodobanie w jednym lub w drugim rodzaju twórczości, jedni zamiast jambów zaczęli tworzyć komedie, inni zamiast epopei – tragedie, ponieważ te formy twórczości uznano za wyższe i cenniejsze od poprzednich. […].

Zarówno tragedia, jak komedia narodziły się z improwizacji: tragedia z improwizacji tych, którzy intonowali dytyrambdytyrambdytyramb, komedia – z improwizacji intonujących pieśni falliczne, które jeszcze dzisiaj wykonuje się w wielu miastach. Tragedia rozwinęła się zatem stopniowo przez udoskonalenie każdego pojawiającego się elementu i po przejściu wielu przeobrażeń zatrzymała się w rozwoju, kiedy osiągnęła swą najdoskonalszą postać. Liczbę aktorów z jednego do dwu pierwszy powiększył Ajschylos; on też ograniczył rolę chóru i naczelne miejsce zapewnił dialogowi. Sofokles zaś dodał trzeciego aktora i dekoracje sceniczne. Tragedia uzyskała poza tym odpowiednią wielkość, porzuciwszy krótkie wątki i żartobliwy język, które zawdzięczała swojemu pochodzeniu z dramatu satyrowego; dość późno również przybrała dostojną postać i metrum jambiczne zajęło miejsce tetrametru trocheicznego. Dopóki bowiem miała ona charakter satyrowy i w większym stopniu była związana z tańcem, posługiwała się tetrametrem trocheicznym, lecz gdy zyskał na znaczeniu dialog, sama natura znalazła dla niej właściwą formę wiersza. Bo ze wszystkich miar wierszowych najbardziej nadaje się do rozmowy metrum jambiczne. Świadczy przecież o tym fakt, że w codziennej rozmowie posługujemy się najczęściej jambamijambjambami […].

pr7 Źródło: Arystoteles, Rozdział IV. Geneza i rozwój twórczości poetyckiej: epopei, jambu, tragedii, [w:] tegoż, Retoryka-Poetyka , tłum. Henryk Podbielski, Warszawa 1988, s. 319–322.
R4w36FM2VRwMK1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Poezja
    • Elementy należące do kategorii Poezja
    • Nazwa kategorii: naśladowanie
      • Elementy należące do kategorii naśladowanie
      • Nazwa kategorii: funkcje
        • Elementy należące do kategorii funkcjeKoniec elementów należących do kategorii funkcje
        Koniec elementów należących do kategorii naśladowanie
    • Nazwa kategorii: źródła sztuki poetyckiej
      • Elementy należące do kategorii źródła sztuki poetyckiej
      • Nazwa kategorii: przyczyna 1
      • Nazwa kategorii: przyczyna 2
      • Koniec elementów należących do kategorii źródła sztuki poetyckiej
    • Nazwa kategorii: podział poezji
      • Elementy należące do kategorii podział poezji
      • Nazwa kategorii: kierunek 1
        • Elementy należące do kategorii kierunek 1
        • Nazwa kategorii: metrum:
        • Koniec elementów należących do kategorii kierunek 1
      • Nazwa kategorii: kierunek 2
        • Elementy należące do kategorii kierunek 2
        • Nazwa kategorii: metrum:
        • Koniec elementów należących do kategorii kierunek 2
        Koniec elementów należących do kategorii podział poezji
    • Nazwa kategorii: Dojrzałe gatunki dramatyczne
      • Elementy należące do kategorii Dojrzałe gatunki dramatyczne
      • Nazwa kategorii: komedia
        • Elementy należące do kategorii komedia
        • Nazwa kategorii: pochodzenie
          • Elementy należące do kategorii pochodzenieKoniec elementów należących do kategorii pochodzenie
          Koniec elementów należących do kategorii komedia
      • Nazwa kategorii: tragedia
        • Elementy należące do kategorii tragedia
        • Nazwa kategorii: pochodzenie
          • Elementy należące do kategorii pochodzenieKoniec elementów należących do kategorii pochodzenie
          Koniec elementów należących do kategorii tragedia
        Koniec elementów należących do kategorii Dojrzałe gatunki dramatyczne
      Koniec elementów należących do kategorii Poezja
Polecenie 2

Wynotuj z tekstu dwie przyczyny, dla których czerpiemy przyjemność z odbioru dzieł sztuki.

R1KmWM7NUWzNL
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Spróbuj podsumować wiedzę, odpowiadając na wybrane pytanie:

  • Jakie twoim zdaniem mogą być źródła sztuki poetyckiej?

  • Jak ważna jest twoim zdaniem forma w sztuce?

  • Jaką rolę w twoim życiu pełni sztuka?

RR6QAnbkBRfEt
(Uzupełnij).

Słownik

dytyramb
dytyramb

(gr. dithyrambos – przezwisko Dionizosa) w greckiej liryce pieśń pochwalna na cześć Dionizosa, patetyczna i wzniosła; śpiewana podczas świąt dionizyjskich przez chór

jamb
jamb

(gr. iambos) stopa wierszowa złożona z sylaby krótkiej i długiej

jambiczny
jambiczny

o satyrycznej lub żartobliwej treści

metrum
metrum

(łac. metrum – miara) schemat układu elementów dźwiękowych powtarzających się regularnie w wersach lub strofach, określający porządek rytmiczny wiersza