Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Trójkąty prostokątne o kątach ostrych stopni i stopni oraz trójkąty prostokątne o kątach ostrych stopni
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje długości boków trójkątów charakterystycznych za pomocą zależności,
wykorzystuje poznane zależności między długościami boków w trójkątach charakterystycznych do rozwiązywania zadań dotyczących obwodów i pól trójkątów,
ocenia swoją wiedzę, wykonując polecenia i rozwiązując ćwiczenia interaktywne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
objaśnienie nowej wiedzy;
z użyciem e‑podręcznika;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.
Uczniowie w parach przygotowują pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji. Zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu, jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują cele oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w 4‑osobowych grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania przed całą klasą. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości. W trakcie pracy uczniowie mogą wspomagać się materiałem z e‑podręcznika.
Uczniowie zapoznają się z poleceniami z sekcji „Infografika”. Po zaznajomieniu się z treściami nauczyciel komentuje, i w razie potrzeby wyjaśnia, najważniejsze etapy realizacji polecenia. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
Wybrani uczniowie rozwiązują ćwiczenia numer 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność zadań, dopowiada istotne informacje.
Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 3‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum. Następnie wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy komentowane są przez nauczyciela po ich zakończeniu.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń w temacie: „Trójkąty prostokątne o kątach ostrych stopni i stopni oraz trójkąty prostokątne o kątach ostrych stopni”.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Trójkąty prostokątne o kątach ostrych stopni i stopni oraz trójkąty prostokątne o kątach ostrych stopni”).
Materiały pomocnicze:
Trójkąty o kątach ,, stopni.Trójkąty o kątach ,, stopni.
Trójkąty o kątach ,, stopni.Trójkąty o kątach ,, stopni.
Wskazówki metodyczne:
Materiał z sekcji „Infografika” można wykorzystać jako powtórzenie do omówionego tematu.
W trakcie lekcji należy kłaść nacisk na pracę grupową uczniów oraz aktywne poznawanie wiedzy.