Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin S. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zasady zrównoważonego rozwoju
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:
3) proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Zakres rozszerzony
XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:
3) proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia zasady zrównoważonego rozwoju;
analizuje, w jaki sposób chemia może pomóc osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju;
ocenia, które praktyki i materiały stosowane w życiu codziennym są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
audiobook;
technika grupy nominalnej (TNG);
ćwiczenia uczniowskie;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Z czym kojarzy wam się pojęcie zrównoważonego rozwoju?”. Uczniowie dyskutują wraz z nauczycielem.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zanieczyszczeń środowiska, które wynikają z szeroko rozwiniętego przemysłu chemicznego. Zadaje pytanie o rodzaje zanieczyszczeń: o stan skupienia, toksyczność itp.
Następnie wyświetla grafikę „zasad zrównoważonego rozwoju” ONZ i zadaje uczniom pytanie: „Gdzie w powyższych zasadach możemy odnaleźć rolę chemików?”. Uczniowie dyskutują wraz z nauczycielem.
Technika grupy nominalnej (TNG). Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy, rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne i podaje problem do rozwiązania: „W jaki sposób możecie przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego w naszej miejscowości?”. Każdy uczeń na sklerotkach wpisuje pomysły rozwiązania problemu (jeden pomysł na osobnej sklerotce), po czym odczytuje na głos swój pomysł. Nauczyciel numeruje karteczki i przykleja na tablicy. Uczniowie odczytują swoje pomysły aż do ich wyczerpania. Następnie dokonują indywidualnego rankingu pomysłów, eliminują pomysły powtarzające się, analizują wszystkie zaproponowane pomysły rozwiązania problemu i wybierają np. pięć najlepszych realnych pomysłów, które przejdą do realizacji. Te pomysły uczniowie mogą spisać na oddzielnym plakacie, z zaplanowaniem kolejności ich realizacji, terminów i sposobów realizacji oraz zawiesić plakat na gazetce ściennej w klasie.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z audiobookiem oraz wykonanie zawartych w nim zadań. Następnie inicjuje dyskusję o plusach i minusach wykorzystywania materiałów biodegradowalnych.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Medium nauczyciel może też wykorzystać w ramach metody lekcji odwróconej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru A3, sklerotki (karteczki samoprzylepne).
Przydatne lektury:
B. Poskrobko [red.]: Teoretyczne aspekty ekonomii zrównoważonego rozwoju, Białystok 2011.
M. Slodawa‑Hełpa, Rozwój zintegrowany. Warunki, wymiary, wyzwania, wyd. I, Warszawa 2013.
Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, pod red. W. Wyburskiego, Toruń 2011.