Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to znaczy, że pole elektryczne bądź magnetyczne jest wirowe? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o pojęcie wiru. Pokazuje przykłady wirów w przyrodzie – na wodzie, w atmosferze, w kosmosie. Mówi o wektorowym polu prędkości i o tym, jak ułożone są wektory prędkości w wirze. Zadaje uczniom pytanie, jak można by mierzyć wirowość pola prędkości. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o jakimś wirowym polu w teorii elektromagnetyzmu. Może któryś uczeń przypomni sobie zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Jeśli nie, to wspomina o tym nauczyciel. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, podobnie jak jest to przedstawione w tym e‑materiale, omawia pojęcie krążenia. Powraca do pola elektrycznego i pokazuje, że SEM indukcji, z którą mamy do czynienia, gdy zmienia się wartość indukcji magnetycznej, jest równa krążeniu pola elektrycznego. Dalej mówi o tym, że w elektrostatyce KIndeks dolny EE równe jest zeru. Razem z uczniami dochodzą do wniosku, że to stwierdzenie jest równoważne temu, że pole elektrostatyczne jest zachowawcze. Następnie nauczyciel mówi o prawie Ampere’a i o tym, że Maxwell uzupełnił to prawo, bo zauważył, że nie tylko prąd jest źródłem wirowego pola magnetycznego, ale także zmienne pole elektryczne. Więcej na ten temat w e‑materiale „Współzależność zmian pola magnetycznego i elektrycznego w ujęciu jakościowym”. Samouczek stanowi tu pokaz zastosowania prawa Ampere’a do obliczenia krążenia indukcji magnetycznej w bardzo prostym przypadku. Można go obejrzeć wspólnie na lekcji lub zadać do przestudiowania w domu. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia i poszerzenia wiadomości, nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 3, 5, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości, uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń: 1, 2, 4, 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nie wykorzystamy samouczka podczas lekcji, można go zadać uczniom do studiowania w domu tak, aby jeden z nich przedstawił klasie zawarty tam rachunek. |