Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wawryszuk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Stereotypy – dlaczego tak łatwo im ulegamy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jak powstają stereotypy i uprzedzenia;
wskazuje niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania stereotypów i wyjaśnia powody, dlaczego jednak im ulegamy;
charakteryzuje modele przełamywania stereotypów;
analizuje eksperymenty dotyczące działania stereotypów i przedstawisz wnioski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
eksperyment myślowy;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
gr. I – Jakie są cechy stereotypu?
gr. II – Czym różni się stereotyp od uprzedzenia? (podział uprzedzeń)
gr. III – Skąd biorą się stereotypy?
gr. IV – Jakie są funkcje stereotypów?
gr. V – Jak walczyć ze stereotypami?
Prezentacje nie mogą przekroczyć 5 min.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Stereotypy – dlaczego tak łatwo im ulegamy” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje uprzedzenia i uogólnienia. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Film”. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się z opisami eksperymentów dotyczących stereotypów i autostereotypów. Po obejrzeniu każdego z filmów dyskutują i przedstawiają swoje propozycje wyników badania. Następnie weryfikują je z odpowiedzią eksperta.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podali przykłady, w jaki sposób można przełamywać stereotypowe myślenie własne i innych. Na zakończenie uczniowie wybierają ich zdaniem najskuteczniejsze metody.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. Janusz Reykowski, Warszawa 1980.
Ernest R. Hilgard, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1967.
Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.