Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Nie jestem temu winien. Wszyscy to robią, wszyscy tak samo, wszyscy...
Motywy postępowania Zenona Ziembiewicza w Granicy Zofii Nałkowskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje psychologiczne i społeczne motywacje działań Zenona Ziembiewicza;
rozpozna etyczne sprzeczności między deklaracjami a czynami bohatera;
przeanalizuje przykłady i funkcje mowy pozornie zależnej zastosowane w narracji w Granicy.
sformułuje i uzasadni ocenę postępowania bohatera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o przemyślenie cytatu:
Nie jestem temu winien. Wszyscy to robią, wszyscy tak samo, wszyscy...
oraz przygotowanie się do dyskusji.
Zadaje pytanie:
Czy postępowanie takie, jak wszyscy, jest moralne i etyczne?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wraz z nimi ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Przeczytaj” i „Ilustracja interaktywna”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1–2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”, następnie porównują odpowiedzi z sąsiednią parą.
Uczniowie całą grupą wykonują ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się” w formie burzy mózgów. Pozostałe zadania z sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.
Zasadnicza część tej fazy lekcji ma formę dyskusji. Nauczyciel prosi uczniów o wymianę argumentów dotyczących tematu zadanego do przygotowania w domu. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i czuwa nad tym, aby został zachowany porządek rozmowy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
- Jakie motywacje kierowały działaniami Zenona Ziembiewicza?
- Jakie dostrzegasz etyczne sprzeczności między deklaracjami a czynami bohatera?
- Jaka jest twoja ocena postępowania Zenona Ziembiewicza?Uczniowie wraz z nauczycielem krótko omawiają spełnienie kryteriów sukcesu zajęć.
Praca domowa:
Czy Zenon Ziembiewicz jest postacią jednowymiarową? Oceń postępowanie bohatera.
Materiały pomocnicze:
Lucyna Marzec, Spór o „Granicę” Zofii Nałkowskiej, Poznań 2019.
Sztuka powieściopisarska Nałkowskiej. (Lata 1935‑1954),Ewa Frąckowiak‑Wiegandtowa, Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk 1975.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.