Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odległość na osi liczbowej - równania z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , ;
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
6) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż: , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
interpretuje wartość bezwzględną jako odległość na osi liczbowej
rozwiązuje równania z wartością bezwzględną
wykorzystuje nierówność trójkąta w rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną
wykorzystuje definicję wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną
wykorzystuje własności wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
dyskusja
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają informacje związane z wartością bezwzględną: twierdzenia, wzory, przykłady rozwiązanych zadań, definicje, itp.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel wyświetla „Testy samosprawdzające” – wybrani uczniowie podają odpowiedzi do zadań.
Uczniowie pracują indywidualnie metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne spośród ćwiczeń 1 – 6).
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę indywidualną.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczenia 7 i ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Odległość na osi liczbowejOdległość na osi liczbowej
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Równanie z wartością bezwzględnąRównanie z wartością bezwzględną
Zadania prowadzące do rozwiązywania równań z wartością bezwzględnąZadania prowadzące do rozwiązywania równań z wartością bezwzględną
Wskazówki metodyczne:
Testy samosprawdzające mogą być wykorzystane na lekcji: „Równanie z wartością bezwzględną”.