Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Odległość na osi liczbowej - równania z wartością bezwzględną

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x-2<3, x+34;

III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.

Uczeń:

6) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż: 2x+3+3x-1=13, x+2+2x-3<11;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • interpretuje wartość bezwzględną jako odległość na osi liczbowej

  • rozwiązuje równania z wartością bezwzględną

  • wykorzystuje nierówność trójkąta w rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną

  • wykorzystuje definicję wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną

  • wykorzystuje własności wartości bezwzględnej w rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • dyskusja

  • stoliki zadaniowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają informacje związane z wartością bezwzględną: twierdzenia, wzory, przykłady rozwiązanych zadań, definicje, itp.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

  3. Nauczyciel wyświetla „Testy samosprawdzające” – wybrani uczniowie podają odpowiedzi do zadań.

  4. Uczniowie pracują indywidualnie metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne spośród ćwiczeń 1 – 6).

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę indywidualną.

Praca domowa:

  1. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczenia 7 i ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Testy samosprawdzające mogą być wykorzystane na lekcji: „Równanie z wartością bezwzględną”.