Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Anna Faszcza
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Suffragettes / Sufrażystki
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.1, I.14, III.1, III.4, V.1, V.3, V.5, V.6, V.12, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.1, X, XII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie 6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu sposobów zdobywania przez kobiety w XIX i XX wieku praw do głosowania.
Uczeń opisuje działania sufrażystek.
Uczeń wskazuje i uzasadnia, która z opisanych aktywistek wywarła na nim szczególne wrażenie. 4. Uczeń umie zredagować wpis na blog szkolny, w którym opisuje działania kobiet dążących do zdobycia praw wyborczych i wskazuje wartości, o które warto walczyć.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z prawami kobiet.
Uczeń poszerza wiedzę z zakresu historii praw kobiet do głosowania. 3. Uczeń rozwija świadomość przemian kulturowych i obyczajowych na przestrzeni wieków.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej) 3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; błąd jako narzędzie doskonalenia)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe) 8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy, inscenizacja)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego 4. praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna 4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające pomnik sufrażystek (Przeczytaj) i pyta: What does the picture show? Do you think the phrase „courage calls to courage everywhere” is still true nowadays? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Deeds Not Words! i wybierają tytuły dla poszczególnych akapitów tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na przeczytaną treść.
Uczniowie dokładnie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści testu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) indywidualnie. Następnie wskazane osoby prezentują swoje prace na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Wskazana osoba przyporządkowuje zdjęcia do obrazów przy tablicy interaktywnej.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją na forum klasy i wykonują Exercise 2 i 3 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Uczniowie rozmawiają w grupach trzy-, czteroosobowych i ustnie wypełniają polecenie z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna), odpowiadając na pytanie: Which activist, among the ones mentioned in the illustration, amazed you the most? Uczniowie prezentują opinie w grupach, a następnie przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie wykonują ustnie w grupach Exercise 7 (Sprawdź się). Robią notatki z wypowiedzi kolegów i koleżanek. Następnie wspólnie je podsumowują, a reprezentanci grup relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Na kolejnej lekcji praca domowa jest sprawdzana na forum klasy, a prace pisemne są zbierane do oceny indywidualnej.
Uczniowie realizują Exercise 1–4 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
You are planning to write a blog entry about the women’s fight for universal suffrage for the school blog. In your blog post:
- describe who suffragettes were;
- give an example of your favourite suffragette and mention a few facts from her life;
- explain why you admire her;
- express your opinion about the importance of universal suffrage.
Your entry should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując słownictwo i zawarte na ilustracji, uczniowie odgrywają scenkę wywiadu, w którym jedna osoba jest dziennikarzem/dziennikarką a druga historykiem/historyczką odpowiadającą na pytania na temat słynnych sufrażystek. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Przed rozpoczęciem rozmowy każdy uczeń przygotowuje pytania, jakie postawi koledze/koleżance w trakcie wywiadu.