Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wybór wielokrotny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, dlaczego w pewnych sytuacjach instrukcje warunkowe nie wystarczają do sterowania działaniem programu.
Poznasz nową konstrukcję, zwaną wyborem wielokrotnym.
Rozwiążesz rozmaite problemy stosując instrukcje wielokrotnego wyboru.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wybór wielokrotny”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wymieniają sytuacje, w których można wykorzystać wybór wielokrotny.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”, czyta treść polecenia nr 1 „Załóżmy, że musimy opracować menu główne sterujące kalkulatorem. Każde działanie powinno być oznaczone numerem. Użytkownik będzie wybierał operację do wykonania podając odpowiedni numer. Naszkicujmy ten mechanizm w postaci schematu” i omawia kolejne kroki rozwiązania.Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2 „W poniższym schemacie przygotuj algorytm, który jako dane początkowe otrzyma 3 dowolne zwierzęta/przedmioty z przypisanymi do nich dźwiękami/cechami. Niech algorytm wybierze losowo jedno z nich i wyświetli przypisany mu dźwięk/cechę” z sekcji „Schemat interaktywny” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 7‑8, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywne rozwiązanie ćwiczenia 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Przeczytaj”, „Schemat interaktywny”, „Sprawdź się” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.