W czym leży przewaga używania wyboru wielokrotnego zamiast instrukcji warunkowej? Możliwe odpowiedzi: 1. Skraca zapis i zmniejsza skomplikowanie zapisu w przypadku rozbudowanego algorytmu, 2. Może obsłużyć nieograniczoną ilość możliwości, 3. Pozwala na całkowite zaprzestanie używania zwykłej instrukcji warunkowej
2
Ćwiczenie 3
R2h45HxUmWlPT
Czy w wyborze wielokrotnym jest możliwość zaimplementowania jednego rozwiązania dla wszystkich pozostałych przypadków, które nie zostały uwzględnione w algorytmie? {
Czy w wyborze wielokrotnym jest możliwość zaimplementowania jednego rozwiązania dla wszystkich pozostałych przypadków, które nie zostały uwzględnione w algorytmie? {
21
Ćwiczenie 4
RWK2GmcB6gh1K
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 5
R1553TJDuV7ZL
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 6
RUOxfSipo1BYU
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7
Utwórz schemat blokowy, który umożliwi użytkownikowi wczytanie litery. Poszczególne litery mają następujące znaczenie:
Litera 'a' - oblicz pole kwadratu,
Litera 'b' - oblicz pole koła,
Litera 'c' - oblicz pole trójkąta,
Pozostałe litery - wypisz komunikat o błędzie.
Po wczytaniu litery, wykorzystując wybór wielokrotny, wczytaj niezbędne zmienne do obliczenia pola wybranej figury. Po wczytaniu oblicz pole tej figury i wypisz.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1CGiE7qUQlux
Schemat pętli. 1. Zielony okrąg. Start. 2. Fioletowy romb. Wczytaj ZNAK 3. Fioletowy romb. ZNAK Jeśli 3, ZNAK = ’a’, to 4. Niebieski prostokąt. Wypisz „Podaj długość boku kwadratu” 5. Fioletowy romb. Wczytaj BOK 6. Niebieski prostokąt. POLE = BOK + BOK 7. Fioletowy romb. Wypisz POLE 8. Czerwony okrąg. Stop Jeśli 3, ZNAK = ’b’, to 4. Niebieski prostokąt. Wypisz „Podaj promień koła” 5. Fioletowy romb. Wczytaj PROMIEŃ 6. Niebieski prostokąt. POLE = π * PROMIEŃ do potęgi 2 7. Fioletowy romb. Wypisz POLE 8. Czerwony okrąg. Stop Jeśli 3, ZNAK = ’c’, to 4. Niebieski prostokąt. Wypisz „Podaj podstawę i wysokość trójkąta” 5. Fioletowy romb. Wczytaj PODSTAWA 6. Fioletowy romb. Wczytaj WYSOKOŚĆ 7. Niebieski prostokąt. POLE = (PODSTAWA * WYSOKOŚĆ) / 2 8. Fioletowy romb. WYPISZ POLE 9. Czerwony okrąg. Stop Jeśli 3 ZNAK != ’a’ oraz ZNAK != ’b’ oraz ZNAK != ’c’ 4. Fioletowy romb. Wypisz „Błąd” 5. Czerwony okrąg. Stop
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym schematem blokowym. Jest on przykładem sposobu działania prostego kalkulatora, w którym najpierw podaje się liczbę, oznaczającą operację, jaką się chce wykonać, a następnie operacja ta jest przez kalkulator realizowana.
Spróbuj utworzyć schemat blokowy, który wykona to samo zadanie, jednak w swoim rozwiązaniu nie możesz używać instrukcji wyboru wielokrotnego.
RhV2ilTG4nazv
Schemat pętli. 1 Zielony okrąg. Start 2 Fioletowy romb. Wczytaj numer operacji (nr_operacji) 3 Fioletowy romb. nr_operacji Jeśli od 3 Strzałka z opisem: nr_operacji = 1 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij dodawanie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli od 3 strzałka z opisem: nr_operacji = 2 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij odejmowanie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli od 3 strzałka z opisem: nr_operacji = 3 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij mnożenie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli od 3 strzałka z opisem: nr_operacji = 4 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij dzielenie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli strzałka od 3 z opisem: nr_operacji = ? 4 Fioletowy romb. Wypisz na ekranie: „Niepoprawna opcja” 5 Czerwony okrąg. Stop
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1LUITEggbXX7
Schemat pętli. 1 Zielony okrąg. Start 2 Fioletowy romb. Wczytaj numer operacji (nr_operacji) 3 Fioletowy romb. nr_operacji Jeśli od 3 Strzałka z opisem: nr_operacji = 1 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij dodawanie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli od 3 strzałka z opisem: nr_operacji = 2 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij odejmowanie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli od 3 strzałka z opisem: nr_operacji = 3 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij mnożenie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli od 3 strzałka z opisem: nr_operacji = 4 4 Niebieski prostokąt. Rozpocznij dzielenie 5 Czerwony okrąg. Stop Jeśli strzałka od 3 z opisem: nr_operacji = ? 4 Fioletowy romb. Wypisz na ekranie: „Niepoprawna opcja” 5 Czerwony okrąg. Stop