Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Caravanning Holidays / Wakacje na czterech kółkach

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.5, I.8, II.1, II.2, II.3, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, III.7, V.1, V.3, V.3, V.5, V.6, VII.4, X, XII, XIII

Poziom kształcenia: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje w różnych kontekstach i związkach frazeologicznych słownictwo związane z podróżowaniem i pojazdami kempingowymi.

  2. Uczeń przedstawia i uzasadnia własną opinię na temat tego, jakie pojazdy kempingowe uważa za atrakcyjne.

  3. Uczeń przedstawia wady i zalety spędzania wakacji w pojeździe kempingowym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat podróżowania pojazdami kempingowymi.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat form spędzania wakacji z wykorzystaniem pojazdów kempingowych.

  3. Uczeń kształtuje postawę otwartości na różne formy spędzania wakacji oraz na podróżowanie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z filmem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach, na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • What is your favourite way of spending holiday?

  • Have you ever stayed in a camping trailer or a campervan?

  • What was it like?/Would you like to? Why? Why not?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Houses on Wheels i wybierają odpowiedź w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  3. Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj): Would you like to spend holidays in a campervan or a trailer? Answer the question considering:

  • the comfort of the vehicle;

  • its travelling speed;

  • skills needed to use it.

Na forum klasy reprezentanci grup relacjonują, czego dowiedzieli się od kolegi/koleżanki. Alternatywnie: Informacje z ćwiczenia mogą zostać wykorzystane jako podstawa do ogólnoklasowej dyskusji.

  1. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Film). Podają je na forum klasy i nanoszą na tablicę multimedialną. Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na treść filmu.

  3. Uczniowie ponownie oglądają film i wykonują Exercise 3 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  4. Uczniowie pracują w parach i odpowiadają ustnie na pytania z Exercise 4 (Film).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 1 oraz 2 (Sprawdź się). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Camping holidays are becoming more and more popular these days. Write an essay to express your opinion on camping holidays, referring to:

  • the advantages of spending holidays in a camping vehicle;

  • the disadvantages of such a way of spending holidays.

  1. Uczniowie mogą zostać poproszeni, aby w parach wyszukali informacje na temat ofert wynajmu kamperów w Polsce, a następnie porównali i zaprezentowali je w klasie na kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując informacje i słownictwo z nagrania w sekcji Film, tworzą ulotkę firmy wynajmującej pojazdy kempingowe. Reklamują w niej zalety wakacji w kamperze. Ulotka powinna zawierać minimum 5 punktów. Chętni prezentują ulotki na forum klasy.