Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Przegrupowania karbokationów.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
9) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia przegrupowanie karbokationu z przeniesieniem jonu wodorkowego;
wyjaśnia przegrupowanie karbokationu z przeniesieniem grupy alkilowej;
podaje produkty przegrupowania karbokationów z przeniesieniem jonu wodorkowego;
podaje produkty przegrupowania karbokationów z przeniesieniem grupy alkilowej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie mają za zadanie zapisanie równań reakcji chemicznych addycji chlorowodoru do 3‑metylobut‑1-enu. Uczniowie, jako spodziewany produkt zapisują 2‑chloro‑3-metylobutanem. Nauczyciel podaje, że powstaje też 2‑chloro‑2-metylobutan. Burza mózgów - Jak to się stało?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie do uczniów: Na czym polega przegrupowanie karbokationów?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach opracowują tekst bazowy zawarty w e‑materiale z podziałem: jeden z uczniów opracowuje przegrupowanie z przeniesieniem jonu wodorkowego, drugi przegrupowanie z przeniesieniem grupy alkilowej. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Uczniowie w parach przekazują sobie nawzajem zdobytą wiedzę, wspólnie zapisują notatkę w zeszytach.
Uczniowie zapoznają się z animacją „Jakie konsekwencje niesie za sobą przegrupowanie karbokationu?” zawartą w e‑materiale i wykonują polecenia.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady wzorów karbokationów, uczniowie przepisują je i dopisują wzory karbokationów uzyskanych po przegrupowaniu. Nauczyciel wybiera uczniów, którzy wykonują zadanie na tablicy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wykonania zadania.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do drugorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Czy karbokation drugorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Czy karbokation trzeciorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do trzeciorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do drugorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Czy karbokation drugorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Czy karbokation trzeciorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?
Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do trzeciorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?