Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Przegrupowania karbokationów.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:

9) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia przegrupowanie karbokationu z przeniesieniem jonu wodorkowego;

  • wyjaśnia przegrupowanie karbokationu z przeniesieniem grupy alkilowej;

  • podaje produkty przegrupowania karbokationów z przeniesieniem jonu wodorkowego;

  • podaje produkty przegrupowania karbokationów z przeniesieniem grupy alkilowej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie mają za zadanie zapisanie równań reakcji chemicznych addycji chlorowodoru do 3‑metylobut‑1-enu. Uczniowie, jako spodziewany produkt zapisują 2‑chloro‑3-metylobutanem. Nauczyciel podaje, że powstaje też 2‑chloro‑2-metylobutan. Burza mózgów - Jak to się stało?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie do uczniów: Na czym polega przegrupowanie karbokationów?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach opracowują tekst bazowy zawarty w e‑materiale z podziałem: jeden z uczniów opracowuje przegrupowanie z przeniesieniem jonu wodorkowego, drugi przegrupowanie z przeniesieniem grupy alkilowej. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Uczniowie w parach przekazują sobie nawzajem zdobytą wiedzę, wspólnie zapisują notatkę w zeszytach.

  2. Uczniowie zapoznają się z animacją „Jakie konsekwencje niesie za sobą przegrupowanie karbokationu?” zawartą w e‑materiale i wykonują polecenia.

  3. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady wzorów karbokationów, uczniowie przepisują je i dopisują wzory karbokationów uzyskanych po przegrupowaniu. Nauczyciel wybiera uczniów, którzy wykonują zadanie na tablicy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wykonania zadania.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:

  • Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do drugorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  • Czy karbokation drugorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  • Czy karbokation trzeciorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  • Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do trzeciorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.

Materiały pomocnicze:

Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do drugorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  • Czy karbokation drugorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  • Czy karbokation trzeciorzędowy przegrupuje się do pierwszorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?

  • Czy karbokation pierwszorzędowy przegrupuje się do trzeciorzędowego (jeśli ma taką możliwość)?