Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Lewiatan Hobbes'a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się ze społecznymi koncepcjami T. Hobbesa.
Dokonasz analizy wybranych wątków koncepcji T. Hobbesa.
Ocenisz i porównasz z innymi wybrane propozycje teoretyczne T. Hobbesa.
Odpowiesz na pytanie skąd, zdaniem Hobbes'a, wzięło się społeczeństwo.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje terminy związane z tematem lekcji: prawo natury, umowa społeczna, lewiatan;
analizuje wybrane wątki koncepcji Lewiatana T. Hobbesa (stan natury jako wojna wszystkich przeciwko wszystkim, kto i w jaki sposób zabezpiecza sprawiedliwość);
rekonstruuje spór o genezę państwa, przywołując stanowisko T. Hobbesa;
porównuje propozycje teoretyczne T. Hobbesa z innymi, np. z koncepcją J. Locke'a.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Lewiatan Hobbes'a” z zaleceniem przeczytania jego treści przed lekcją. Wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do e‑materiału. Uczeń powinien umieć uzasadnić swoją interpretację.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Dlaczego poglądy Hobbesa wzbudzały polityczne emocje? Pod koniec fazy wprowadzającej uczniowie prezentują swoje prace przygotowane przed lekcją i krótko o nich opowiadają.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium. Uczniowie dobierają się w 4‑osobowe drużyny i przystępują do quizu. Rozwiązują test na czas, dbając przy tym o poprawność odpowiedzi. Po zakończonym teście sprawdzają swoje wyniki i omawiają odpowiedzi na forum klasy. Wspólnie analizują pytania, które okazały się najtrudniejsze.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5‑7, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Na koniec nauczyciel weryfikuje poprawność propozycji uczniów.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Praca domowa:
Ćwiczenie nr 8 w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Robert Piotrowski, Od materii Świata do materii Państwa. Z filozofii Tomasza Hobbesa, Kraków 2000.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.