Dla nauczyciela
Autor: Mariusz Doliński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie o działanaich arytmetycznych na granicach funkcji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna oraz stosuje twierdzenie o sumie, różnicy, iloczynie oraz ilorazie granic funkcji;
wie, czym jest symbol nieoznaczony ;
potrafi pozbyć się symbolu nieoznaczonego stosując znane wzory skróconego mnożenia oraz wzory trygonometryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
śniegowa kula;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Rozpoznawanie wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają animację prezentującą przykłady wykorzystania twierdzenia o działaniach arytmetycznych na granicach funkcji. Po ustalonym czasie nauczyciel pyta uczniów czy mieli wątpliwości ze zrozumieniem pokazanych rozwiązań i tłumaczy je.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia numer 1 i 2, i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie ma forum klasy.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z innym uczniem i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel przypomina temat zajęć: „Twierdzenie o działaniach arytmetycznych na granicach funkcji” i podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Animacja” i rozwiązują polecenia z nim związane.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie „Twierdzenie o działaniach arytmetycznych na granicach funkcji”.