Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Sposoby ukazywania natury w malarstwie romantycznym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne Uczeń:
poznaje wybitnych artystów epoki romantyzmu i przykłady ich twórczości,
charakteryzuje malarstwo epoki, jego styl i tematykę,
porównuje sposoby obrazowania w dziełach malarskich i utworach literackich okresu romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sposoby ukazywania natury w malarstwie romantycznym”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z blokiem tekstowym e‑materiału. Nauczyciel prosi, by przypomnieli sobie także, jakie znaczenie miał dla poetów romantycznych związek człowieka z naturą.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel zadaje pytania otwierające dyskusję: jaką role odgrywała natura w twórczości poetów romantycznych? Jak zmienił się ich stosunek do niej w odniesieniu do twórców wcześniejszych epok? Jakie cechy przyrody dostrzeżono w romantyzmie? Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami, ustalają wspólne wnioski, a następnie notują je w zeszytach.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla galerię zdjęć interaktywnych. Prosi uczniów, by na jej podstawie wyjaśnili, w jaki sposób w epoce romantyzmu malarze przedstawiali naturę.
Następnie uczestnicy zajęć, pracując w parach, wykonują polecenie: Porównaj cechy charakterystyczne malarstwa Théodore’a Rousseau i Williama Turnera. Wskaż podobieństwa i różnice w sposobach ukazywania natury przez tych twórców.
Kilka wskazanych przez nauczyciela osób przedstawia propozycje odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje ich poprawność.Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy z drugim multimedium. Wykonują polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenia 1‑3. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiają odpowiedzi, dyskutują na ich temat. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Na podstawie animacji zamieszczonej w e‑materiale przygotuj notatkę, w której podsumujesz zdobytą wiedzę na temat malarstwa romantycznego i sposobów prezentowania w nim świata natury.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.