Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Obejrzyj animację, a następnie wyjaśnij, jakie role na obrazach Caspara Davida Friedricha odgrywa człowiek. Jakie jest jego miejsce w świecie natury? Podaj przykłady.

Zapoznaj się z treścią animacji, a następnie wyjaśnij, jakie role na obrazach Caspara Davida Friedricha odgrywa człowiek. Opisz, jakie jest jego miejsce w świecie natury? Podaj przykłady.

RSFXfAZa5Uf6y
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie wybranych obrazów Caspara Davida Friedricha zdefiniuj, czym jest kontemplowanie natury.

R1E1zaQQqJEnw
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 3

Na podstawie animacji przygotuj notatkę, w której podsumujesz zdobytą wiedzę.

R1aIRPlTK168y
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
REYFDiGzHCFFV
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Rola natury w sztuce romantycznej.
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Aliny Kowalczykowej, a następnie podaj podobieństwa między ukazywaniem natury w literaturze oraz w malarstwie epoki romantyzmu.

Alina Kowalczykowa Pejzaż romantyczny

Przyroda przemienia się w jakiś odrębny, groźny, tajemniczo uduchowiony byt; staje się osobliwym partnerem zafascynowanego nią człowieka, napełnia go lękiem i kusi nadzieją poznania. […] Pojąć naturę mogą tylko ci, którzy zaufają intuicji, posiądą umiejętność głębokiej kontemplacji i – przede wszystkim – nawiążą z naturą kontakt bezpośredni, a więc w jakiś sposób przypominający komunikację mistyczną. 

alina Źródło: Alina Kowalczykowa, Pejzaż romantyczny, Kraków 1982, s. 39.
RwH2mGV0hUMHP
Literatura romantyczna (Uzupełnij). Malarstwo romantyczne (Uzupełnij).
R1Fre5YxslFoR
Ćwiczenie 2
Zaznacz imię i nazwisko twórcy XVII wieku, który był inspiracją dla niemieckiego malarza Philippa Ottona Rungego. Możliwe odpowiedzi: 1. Angelus Silesius (Anioł Ślązak), 2. Jakob Böhme, 3. Blaise Pascal, 4. René Descartes (Kartezjusz)
RxqQxMyrgi1Wv
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Teoria koloru Philippa Ottona Rungego dała podstawy przyszłych założeń następujących kierunków w malarstwie: Możliwe odpowiedzi: 1. symbolizmu, 2. impresjonizmu, 3. ekspresyjnej abstrakcji, 4. dadaizmu, 5. ekspresjonizmu, 6. kubizmu