Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Ocalająca siła pamięci. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, dlaczego Pan Tadeusz może być odczytywany jako „poemat pamięci”;
omówi rolę pamięci w inwokacji poematu;
określi, w jaki sposób Pan Tadeusz utrwala pamięć o kulturze szlacheckiej Rzeczpospolitej Obojga Narodów;
wymieni tradycje i zwyczaje kultywowane w świecie opisanym w poemacie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z nagranie z sekcji „Audiobook: i na podstawie wysłuchanych fragmentów artykułu Brigity Speičytė Kultura pamięci: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza wynotowanie, co według autorki miała odzwierciedlać główna idea poematu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie tworzą mapę myśli wokół hasła siła pamięci.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Dlaczego Pan Tadeusz może być odczytywany jako „poemat pamięci”?
Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.Uczniowie w parach wyjaśniają, czym zajmowało się Towarzystwo Litewskie i Ziem Ruskich, do którego należał Mickiewicz w okresie pisania Pana Tadeusza. Następnie odpowiadają, w jaki sposób Pan Tadeusz oddaje pamięć o kulturze szlacheckiej Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 2, 3, 7, zespół 2 – zadaniami 4, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem na temat odbioru Pana Tadeusza wśród polskich emigrantów. Zwracają uwagę na zdanie:
Na uchodźstwie czytam „Pana Tadeusza” inaczej niż dawniej, w Polsce...
Wyjaśniają własnymi słowami, na czym polega ta różnica w odbiorze.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jaką rolę w świecie przedstawionym w Panu Tadeuszu odgrywa natura? Uczniowie omawiają relację między człowiekiem a naturą. Odpowiadając, odwołują się do znajomości całego dzieła.
Praca domowa
W jaki sposób pamięć wpływa na zachowania ludzi? Odwołaj się do fabuły Pana Tadeusza, a także do innych tekstów kultury, do zjawisk z dziedziny polityki oraz do własnego doświadczenia.
Materiały pomocnicze:
Brigita Speičytė, Kultura pamięci: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza, „Ruch Literacki” 2020 (R. LXI), z. 6 (363)
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.