Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Ocalająca siła pamięci. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
2) rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny oraz rozumie zasady ich stosowania;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśni, dlaczego Pan Tadeusz może być odczytywany jako „poemat pamięci”;

  • omówi rolę pamięci w inwokacji poematu;

  • określi, w jaki sposób Pan Tadeusz utrwala pamięć o kulturze szlacheckiej Rzeczpospolitej Obojga Narodów;

  • wymieni tradycje i zwyczaje kultywowane w świecie opisanym w poemacie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z nagranie z sekcji „Audiobook: i na podstawie wysłuchanych fragmentów artykułu Brigity Speičytė Kultura pamięci: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza wynotowanie, co według autorki miała odzwierciedlać główna idea poematu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie tworzą mapę myśli wokół hasła siła pamięci.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
    Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Dlaczego Pan Tadeusz może być odczytywany jako „poemat pamięci”?
    Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.

  2. Uczniowie w parach wyjaśniają, czym zajmowało się Towarzystwo Litewskie i Ziem Ruskich, do którego należał Mickiewicz w okresie pisania Pana Tadeusza. Następnie odpowiadają, w jaki sposób Pan Tadeusz oddaje pamięć o kulturze szlacheckiej Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 2, 3, 7, zespół 2 – zadaniami 4, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem na temat odbioru Pana Tadeusza wśród polskich emigrantów. Zwracają uwagę na zdanie: Na uchodźstwie czytam „Pana Tadeusza” inaczej niż dawniej, w Polsce... Wyjaśniają własnymi słowami, na czym polega ta różnica w odbiorze.

R3AwReuyndkg0
Nagranie dźwiękowe Marcin Lutomierski Pan Tadeusz w kulturze literackiej polskiego uchodźstwa i emigracji XX wieku. Świadectwa odbioru.
Marcin Lutomierski, "Pan Tadeusz" w kulturze literackiej polskiego uchodźstwa i emigracji XX wieku. Świadectwa odbioru, w: "Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego" 2014, nr 6, s. 194-195.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Nauczyciel zadaje pytanie: Jaką rolę w świecie przedstawionym w Panu Tadeuszu odgrywa natura? Uczniowie omawiają relację między człowiekiem a naturą. Odpowiadając, odwołują się do znajomości całego dzieła.

Praca domowa

  1. W jaki sposób pamięć wpływa na zachowania ludzi? Odwołaj się do fabuły Pana Tadeusza, a także do innych tekstów kultury, do zjawisk z dziedziny polityki oraz do własnego doświadczenia.

Materiały pomocnicze:

  • Brigita Speičytė, Kultura pamięci: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza, „Ruch Literacki” 2020 (R. LXI), z. 6 (363)

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.