Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rozbicie dzielnicowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje podział Polski przez władców z dynastii Piastów;
wymienia motywy, jakimi kierował się Bolesław III Krzywousty, dzieląc państwo na dzielnice;
opisuje zagrożenia, jakie wiązały się z rozbiciem państwa na niezależne księstwa;
wyjaśnia, dlaczego próby jednoczenia państwa w XIII wieku nie powiodły się.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.
Prowadzacy poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób ucznioiwe ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego rozbicia dzielnicowego w Polsce. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z mapą i wykonują indywidualnie polecenie nr 2 „Wyjaśnij, dlaczego dla księcia Henryka Sandomierskiego dzielnicę wydzielono z dzielnicy senioralnej”. Wybrany uczeń (wskazany lub ochotnik) przedstawia odpowiedź, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do niej. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wyjaśniając, jaki status po wprowadzeniu w życie statutu Bolesława Krzywoustego miało Pomorze i kto w nim sprawował władzę.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje nagranie z ekspertem. Tym razem uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, przygotowując odpowiedź na polecenie nr 3. Omawiają w zespołach, które ziemie polskie uległy największym podziałom, a które najmniejszym, uzasadniając swój wybór. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i może korygować odpowiedzi w razie potrzeby.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Rozbicie dzielnicowe” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.