Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele polityki wobec imigrantów (asymilacja, integracja) w Europie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń

8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy;

10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu i kierunku wpływa na te zjawiska.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia zasady polityki asymilacji imigrantów;

  • wyjaśnia zjawisko wielokulturowości;

  • wskazuje związek modeli polityki wobec imigrantów z ideologiami politycznymi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • lekcja odwrócona.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel porządkuje pojęcia związane z polityką państw europejskich wobec imigrantów (separacja, adaptacja, integracja, asymilacja). Zwraca uwagę na różne modele polityki oraz ich konsekwencje.

2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Rozpoczynają się przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Asymilacja czy wielokulturowość? Jaką politykę wobec imigrantów powinno prowadzić państwo?”. Uczniowie wybierają osobę prowadzącą oraz sekretarza obrad. Wylosowani przez nauczyciela zwolennicy asymilacji siadają po jednej stronie klasy, zwolennicy wielokulturowości – po drugiej. Reszta klasy odgrywa rolę publiczności. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.

2. Odbywa się debata. Na zmianę głos zabierają przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania wśród publiczności. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.

3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę prowadzącego obrady.

4. Uczniowie zapoznają się z filmem, dyskutują na tematy zawarte w poleceniach.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Melanie Philips, Londonistan. Jak Wielka Brytania stworzyła państwo terroru, Warszawa 2010.

Andrzej Szahaj, E pluribis unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004.

Michael Waltzer, O tolerancji, Warszawa 1999.

Małgorzata Budyta‑Budzyńska, Integracja czy asymilacja? Polscy imigranci na Islandii, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć jako podsumowanie.