Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Znaczenie atmosfery dla życia na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia znaczenie atmosfery dla życia na Ziemi,
wyjaśnia, w jaki sposób poszczególne warstwy atmosfery wpływają na życie na naszej planecie,
uzasadnia oddziaływanie promieniowania kosmicznego na środowisko geograficzne Ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (praca z e‑materiałem: z grafiką interaktywną, z tekstem, wykonywanie ćwiczeń)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, małe karteczki do zapisywania, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Battan L.J., Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przypomnienie budowy atmosfery oraz charakterystycznych cech poszczególnych warstw atmosfery (można wykorzystać schemat Pionowy profil temperatury i ciśnienia w atmosferze z części „Przeczytaj” e‑materiału).
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Następnie prosi uczniów o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem lekcji: czego uczniowie chcieliby się dowiedzieć? co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Nauczyciel zbiera przygotowane przez uczniów karteczki.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda grupa ma przygotować mapę myśli do podanego tematu lekcji.
Uczniowie na początku pracy w grupach zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału, filmem edukacyjnym oraz grafiką interaktywną.
Dyskutując w grupach nad poznanym materiałem, tworzą mapę myśli do zagadnienia „Znaczenia atmosfery dla życia na Ziemi”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w tym samym czasie powinien zapoznać się z zapisanymi na karteczkach informacjami od uczniów.
Nauczyciel powinien zastanowić się, jak pokieruje dyskusją na forum klasy, aby uczniowie otrzymali odpowiedzi na zapisane na karteczkach pytania; można podpowiedzieć grupom, na co jeszcze mają zwrócić uwagę, gdzie szukać informacji.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli.
Po zakończeniu prezentacji nauczyciel zadaje uczniom na forum klasy pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień (według celów lekcji), a jednocześnie stwierdza, czy uczniowie uzyskali odpowiedzi na te pytania, które wskazali na początku lekcji na karteczkach – dyskusja.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami; ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, uwagami dotyczącymi lekcji – mówią, co było dla nich ciekawe, nowe, trudne.
Praca domowa
Wyjaśnij, dlaczego życie na Ziemi bez atmosfery nie byłoby możliwe.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny i grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcjach powtórzeniowych z działu dotyczącego atmosfery (zakres podstawowy i rozszerzony: III). Mogą zostać wykorzystane także podczas zajęć dotyczących współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi (zakres podstawowy: XIII. 10).