Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Praca z narzędziem Menedżer scenariuszy w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz formuły uwzględniające różne argumenty.

  • Zbudujesz wariantowe scenariusze zawierające różne zestawy danych, wykorzystywane w analizach typu „what‑if”.

  • Porównasz różne możliwe wyniki obliczeń, zarządzając wielowariantowymi zestawami danych (scenariuszami).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Praca z narzędziem Menedżer scenariuszy w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.

  2. Chętny uczeń skrótowo przedstawia informacje nabyte przed zajęciami.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, korzystając z załącznika zawierającego dane, które zostały przedstawione na przykładzie w sekcji „Przeczytaj”, zapoznają się z działaniem narzędzia omawianego podczas lekcji.

  2. Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie film samouczek. Uczniowie indywidualnie pobierają załącznik z tej sekcji i działają na pliku zgodnie z kolejnymi krokami filmu. Następnie w parach rozwiązują polecenie 2. Nauczyciel może pomagać uczniom podczas ich pracy.

  3. Uczniowie w parach zapoznają się z treścią ćwiczeń 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wyznacza czas na rozwiązanie zadań. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel ocenia pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Chętny uczeń wyjaśnia, jakie korzyści można osiągnąć dzięki korzystaniu z narzędzia Menedżer scenariuszy i kiedy najbardziej to narzędzie jest potrzebne.

  2. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
    – Jakie znasz formuły uwzględniające różne argumenty dla tej samej formuły?
    – Jak korzystać z narzędzia Menedżer scenariuszy?
    – Jak łatwo podsumować wyniki i porównać różne warianty planów?
    Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Film samouczek”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.