Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Praca z narzędziem Menedżer scenariuszy w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz formuły uwzględniające różne argumenty.
Zbudujesz wariantowe scenariusze zawierające różne zestawy danych, wykorzystywane w analizach typu „what‑if”.
Porównasz różne możliwe wyniki obliczeń, zarządzając wielowariantowymi zestawami danych (scenariuszami).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Praca z narzędziem Menedżer scenariuszy w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Chętny uczeń skrótowo przedstawia informacje nabyte przed zajęciami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, korzystając z załącznika zawierającego dane, które zostały przedstawione na przykładzie w sekcji „Przeczytaj”, zapoznają się z działaniem narzędzia omawianego podczas lekcji.
Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie film samouczek. Uczniowie indywidualnie pobierają załącznik z tej sekcji i działają na pliku zgodnie z kolejnymi krokami filmu. Następnie w parach rozwiązują polecenie 2. Nauczyciel może pomagać uczniom podczas ich pracy.
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią ćwiczeń 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel wyznacza czas na rozwiązanie zadań. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Chętny uczeń wyjaśnia, jakie korzyści można osiągnąć dzięki korzystaniu z narzędzia Menedżer scenariuszy i kiedy najbardziej to narzędzie jest potrzebne.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
– Jakie znasz formuły uwzględniające różne argumenty dla tej samej formuły?
– Jak korzystać z narzędzia Menedżer scenariuszy?
– Jak łatwo podsumować wyniki i porównać różne warianty planów?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Film samouczek”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.