Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RQkM89iLpEfXn1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R3TNGaNOtScZG1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RQY1TV1HqhTOd1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Pobierz dane do ćwiczeń 4‑8:

RFstGa4APsX6l

Plik ZIP o rozmiarze 26.70 KB w języku polskim
1
Ćwiczenie 4

W arkuszu Ćwiczenie 4 znajduje się zestawienie kosztów produkcji pewnych pojazdów. Chcemy obliczyć nowy koszt produkcji z uwzględnieniem spadku kosztów produkcji o 2%, więc do komórki C2 wpisaliśmy formułę, jednak formuła jest zapisana błędnie. Znajdź i popraw w niej błędy, tak aby po kopiowaniu formuły do pozostałych komórek w kolumnie C wartości były poprawnie obliczane.

2
Ćwiczenie 5

W sekcji „Przeczytaj” przedstawiony został przykład obliczania wartości dotacji w roku następnym w stosunku do roku ubiegłego przy zakładanych różnych procentowych wzrostach dotacji dla różnych klas badawczych. Arkusz Ćwiczenie 5 jest skonstruowany nieco inaczej. Znajdź i wykorzystaj funkcję, która pozwoli ci obliczyć dotację planowaną na rok 2022 dla kolejnych instytutów na podstawie wartości dotacji w roku 2021 oraz procentowych wartości podwyżek, które będą zmieniane w zależności od scenariusza.

3
Ćwiczenie 6

Korzystając z arkusza załączonego do poprzedniego ćwiczenia, oblicz sumę dotacji niezbędnej w roku 2022 przy następujących wartościach podwyżek dotacji w stosunku do roku 2021:

  • KLASA BADAWCZA A – 5%

  • KLASA BADAWCZA B – 10%

  • KLASA BADAWCZA C – 15%

3
Ćwiczenie 7

W jednym z miast dokonano inwentaryzacji pieców gazowych. Miasto to zostało podzielone na jedenaście stref, a w każdej z nich znajdują się piece gazowe jednego z dwóch typów (TYP 1 oraz TYP 2). Piece te różnią się od siebie ilością spalin odprowadzanych do atmosfery. Piec typu 1 w ciągu godziny odprowadza 32 mg na mIndeks górny 3 spalin, a typu 2 – 22 mg na mIndeks górny 3. Zestawienie, które uzyskano prezentuje ilustracja:

R1a83iqaItOD7
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Oblicz, ile wyniesie całkowita ilość spalin odprowadzanych do atmosfery w ciągu godziny w piecach bez filtra, a następnie po jego założeniu. Jeśli mamy do czynienia z piecami typu 1 i jest ich w danej strefie więcej niż 20, to założony zostanie filtr, który zablokuje 25% spalin. Jeśli w danej strefie ilość pieców nie jest większa niż 20, to zostanie nałożony filtr, który zablokuje 15% spalin. Dla pieców typu 2 sytuacja będzie wyglądać odwrotnie.

3
Ćwiczenie 8

Miasto chce sprawdzić, jak wyglądać będzie zmiana emisji spalin po zastosowaniu różnych filtrów. Tak prezentują się scenariusze, które zakłada miasto:

R5nqgebr6hToR
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19QGKmfzhRiV
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Korzystając ze zbudowanego w ćwiczeniu 7 arkusza, stwórz tabelki, w których znajdzie się ilość spalin emitowana do atmosfery w ciągu godziny podzielona na typ pieca bez filtra oraz z filtrem, a następnie stwórz przedstawione wyżej scenariusze.

Jeśli używasz programu Microsoft Excel, stwórz podsumowanie scenariuszy w postaci tabeli przestawnej. Przedstaw w nim zmianę łącznej ilości emitowanych spalin z podziałem na typy pieca przed i po zastosowaniu filtra w zależności od scenariusza.