Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Żyjemy w czasie neobaroku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przypomni sobie charakterystyczne cechy barokowej sztuki i poezji;
omówi pojęcie neobaroku;
scharakteryzuje barokowy światopogląd i porówna go ze światopoglądem człowieka współczesnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat motywu vanitas i jego znaczenia dla współczesnego człowieka.
Nauczyciel może zaprezentować uczniom barokowe obrazy wykorzystujące motyw vanitas.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia prosi o odczytanie wybranych utworów poetów barokowych oraz korespondujących z nimi wierszy współczesnych, np. Stanisława Grochowiaka.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o próbę zdefiniowania zjawiska neobaroku.
Uczniowie zapoznają się audiobookiem (dwa fragmenty) i wykonują polecenia oraz ćwiczenia. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji mapa myśli i wykonują polecenie 1 – może ono przybrać formę dyskusji moderowanej przez nauczyciela. Cechy współczesnego światopoglądu mogą zostać zapisane na tablicy jako propozycje, a następnie wpisane w mapę myśli. Zestawienie obu światopoglądów w formie mapy myśli stanowi punkt wyjścia do dyskusji na temat: Czy żyjemy w czasie neobaroku?
Nauczyciel komentuje wypowiedzi uczniów i podsumowuje dyskusję.
Uczniowie wykonują polecenie 2, nauczyciel prosi kilka osób o zaprezentowanie odpowiedzi i komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie cech neobaroku w literaturze. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Prowadzący lekcję może nawiązać do sztuki współczesnej, która także stawia sobie za cel zaskoczenie i zaszokowanie odbiorcy.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie dyskusji na temat: Czy żyjemy w czasach neobaroku? Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom lekturę poetów najmłodszego pokolenia i rozmowę na temat neobarokowych cech ich poezji.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie na temat: Niepokój metafizyczny człowieka współczesnego. Twoja praca powinna się składać z co najmniej 250 słów.
Materiały pomocnicze:
Anna Łozowska‑Patynowska, Iwaszkiewicz i barok(i), „Świat Tekstów. Rocznik Słupski „ 2011, nr 9.
https://rcin.org.pl/Content/53765/WA248_70114_P‑I-2524_dobrzyn‑powroty.pdf
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.