Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Momenty bezwładności ciał dla różnych jednorodnych brył |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: 2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.: - kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, - kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, - kompetencje cyfrowe, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, |
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania | Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
Formy zajęć: | Praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | Komputery |
Materiały pomocnicze: - | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina definicję momentu bezwładności bryły sztywnej jako sumy momentów bezwładności jej poszczególnych składowych. Następnie wyprowadza z tej definicji wzór na moment bezwładności rury cienkościennej oraz walca, tak jak zaprezentowano to w niniejszym e‑materiale. Następnie prosi uczniów o włączenie grafiki interaktywnej. | |
Faza realizacyjna: | |
Podczas pracy z grafiką nauczyciel prosi uczniów o sprawdzenie, czy wyprowadzony przez niego wzór jest taki sam. Po potwierdzeniu nauczyciel prosi uczniów o sprawdzenie, jakie są momenty bezwładności dla pozostałych brył, których nie omówiono. Uczniowie odczytują te wzory, nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie nauczyciel poleca uczniom sprawdzić obliczenia – uczeń wybiera dowolny obiekt, ustawia parametry według własnego uznania i wykonuje własne obliczenia momentu bezwładności, następnie porównuje je z wynikiem pokazywanym przez program. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel sugeruje uczniom przepisanie wniosków z tablicy, czyli listy momentów bezwładności dla różnych brył, do zeszytu. Nauczyciel poleca rozwiązać pierwsze zadanie z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, których nie rozwiązano w trakcie lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Zgodnie z powyżej omówionym przebiegiem lekcji. Można również zacząć od rozwiązywania zadań, a pracę z grafiką zostawić na koniec lekcji jako podsumowanie. |