Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Proste równoległe w przestrzeni

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje proste równoległe w przestrzeni;

  • zna własności prostych równoległych;

  • wykorzystuje własności prostych równoległych;

  • rozumie i stosuje pojęcie pęku płaszczyzn równoległych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

  • kognitywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka

  • interaktywna aplikacja

  • analiza pomysłów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  • Pogadanka na temat przykładów prostych równoległych w sytuacjach życia codziennego.

Faza realizacyjna:

  1. Definicja prostych równoległych na płaszczyźnie i w przestrzeni.

  2. Własność odległości między prostymi równoległymi i własność, że dwie różne proste równoległe wyznaczają jednoznacznie płaszczyznę.

  3. Przechodniość relacji równoległości.

  4. Pęk prostych równoległych – uogólnione walce i graniastosłupy.

  5. Przekroje płaszczyznowe graniastosłupów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.

  2. Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych

Praca domowa

Znajdź w swoim otoczeniu, opisz i narysuj lub sfotografuj przykłady przynajmniej trzech prostych równoległych nieleżących na jednej płaszczyźnie.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja 3D może zostać wykorzystana przez uczniów:

  • podczas przygotowywania się do zajęć.

  • do utrwalania wiedzy

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji