Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Proste równoległe w przestrzeni
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje i rozpoznaje proste równoległe w przestrzeni;
zna własności prostych równoległych;
wykorzystuje własności prostych równoległych;
rozumie i stosuje pojęcie pęku płaszczyzn równoległych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
kognitywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
interaktywna aplikacja
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Pogadanka na temat przykładów prostych równoległych w sytuacjach życia codziennego.
Faza realizacyjna:
Definicja prostych równoległych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Własność odległości między prostymi równoległymi i własność, że dwie różne proste równoległe wyznaczają jednoznacznie płaszczyznę.
Przechodniość relacji równoległości.
Pęk prostych równoległych – uogólnione walce i graniastosłupy.
Przekroje płaszczyznowe graniastosłupów.
Faza podsumowująca:
Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.
Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych
Praca domowa
Znajdź w swoim otoczeniu, opisz i narysuj lub sfotografuj przykłady przynajmniej trzech prostych równoległych nieleżących na jednej płaszczyźnie.
Materiały pomocnicze:
Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeniPunkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni
Wskazówki metodyczne:
Animacja 3D może zostać wykorzystana przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć.
do utrwalania wiedzy
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji